Amazon.se är live – Vad kan det innebära för Sveriges E-handlare?
October 29, 2020
October 29, 2020
Efter år av rykten och spekulationer lanserades Amazon.se tidigt igår morse. För Sveriges e-handlare är det här en viktig händelse. En ny gigantisk konkurrent – eller möjlighet – tar plats på marknaden. Vi reder ut vad nya svenska Amazon.se erbjuder, spekulerar i hur det kan påverka svensk e-handel, och bjuder på våra bästa tips på hur e-handlare kan tackla lanseringen.
Sajten har lanserats helt på svenska, dock med mycket barnsjukdomar som mer eller mindre lustiga översättningar och kategoriseringar. Redan vid lansering säljs det dock ett tiotusental produkter och inom kort förväntas vi kunna hitta över 150 miljoner produkter(!), varav ett tiotusental från lokala svenska företag. Svenska e-handlare får alltså både en ny konkurrent, men också en ny plattform för att sälja och marknadsföra sina produkter. Så trots en del lustiga fel är Amazons intåg på den svenska marknaden något att ta på allvar.
Amazon följer sitt framgångsrecept från andra marknader: de erbjuder ett VÄLDIGT brett urval av produkter, konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Detta tillsammans med ett starkt varumärke gör att svenska e-handlare har en ny stor konkurrent att ta hänsyn till.
Det är inte alls omöjligt att Amazons intåg kan göra att priser på Google Ads ökar samtidigt som det kan bli svårare att driva organisk trafik till sin e-handel via SEO. En så stark konkurrent riskerar helt enkelt att ta mycket plats i sökresultatet – både organiskt och i annonser.
I vissa länder görs dessutom många transaktionssökningar (alltså sökningar där sökaren vill köpa en produkt) direkt på Amazon istället för på Google. Amazon blir alltså även en konkurrent till Google för just transaktionssökningar. Och även det kan slå hårt mot e-handlare som försöker synas i Googles sökresultat. För de e-handlare som väljer att sälja via Amazon blir det oerhört viktigt att synas högt i Amazons sökresultat.
Det råder delade meningar om hur stort Amazon kommer bli i Sverige och Norden. Många oroar sig för pressade priser som slår ut lokala mindre e-handlare och fysiska butiker. Samtidigt finns det röster som påpekar att vi vet rätt lite om Amazons ambitionsnivå i Norden.
En sak vet vi, Amazons intåg kommer ha en viss inverkan på svensk e-handel. För e-handlare som vill (fortsätta) vara konkurrenskraftiga är det ännu viktigare att säkra sina digitala försäljningskanaler.
Först och främst kan man ställa sig frågan om man kommunicerar med, och har en relation till, sin målgrupp? Amazon är inte kända för att konkurrera med relationsbyggande kommunikation, så där kan mindre e-handlare ha en konkurrensfördel.
Sökannonseringen måste vara vass och riktad. En mindre e-handlare har lättare för att konkurrera med relevanta och nischade annonser i söket än på de bredaste sökorden.
Syns din e-handel i Googels sökresultatet för dina viktigaste sökord? Även om Amazon skulle knipa förstaplatsen kan du komma långt på bättre och mer relevanta landningssidor för dina specifika sökord. Väljer du att sälja via Amazon är det viktigt att dina produktsidor är optimerade för att synas högt upp i sökresultatet på Amazon – du konkurrerar mot andra e-handlare på Amazon om du väljer att använda plattformen.
Behöver du hjälp med att möta Amazons lansering och säkerställa att dina digitala kanaler är så träffsäkra de kan vara? Eller vill du sälja via Amazon och är osäker på hur du får ut det mesta möjliga ur plattformen? Vi hjälper dig gärna, ta kontakt så pratar vi igenom vad vi gemensamt kan göra för att din e-handel ska vara så konkurrenskraftig som möjligt – vare sig du väljer att sälja på Amazon eller inte.