Är Matomo en utmanare till Google Analytics?

September 6, 2021

Det korta svaret är ”Ja!”. Även om Matomo inte har Google Analytics alla färdiga integrationer samt saknar en del av GA:s rapporter så är det verkligen ett lättanvänt och bra verktyg. Den främsta anledningen till att välja Matomo är nog att du tar ägandeskap över din data och kan till och med hosta den själv på din egen server samt får tillgång till helt osamplad data. I den här artikeln tittar vi på fler fördelar och nackdelar. Kanske är det dags för ditt företag att gå över till Matomo?

Den här artikeln finns även som inspelat webbinarium. Se Matomo – En GDPR-vänlig utmanare till Google Analytics.

Som digital analytiker är jag nog långt ifrån ensam om att få nyfikna frågor kring Matomo. Intresset för detta och andra verktyg har ökat i takt med – eller kanske framför allt: med oron för – huruvida Google Analytics är ett verktyg som är förenligt enligt GDPR och Schrems II.

Just nu utreds exempelvis Coop och CDON med misstanke om att de strider mot Schrems II-domen. Vilket väldigt kortfattat handlar om att det är olagligt att föra över personuppgifter till tredjeland.

Det ska sägas att ingen dom har fallit i ärendet ännu men det är ändå många företag som börjat dra öronen åt sig och undersöker alternativa verktyg för att mäta sina webbesökares aktiviteter.

GOOGLE ANALYTICS FRÄMSTA UTMANARE

Det verktyg som många nämner som den främsta utmanaren till Google Analytics (vad jag kommit fram till genom att ha läst inlägg från ett flertal tunga namn i branschen som använder eller i alla fall har testat verktyget) är just Matomo.

Verktyget kanske ännu mer ska ses som en utmanare till GA360 (vilket jag ska förklara senare). Jag har själv testat verktyget men i detta blogginlägg tänkte jag inte, i detalj, gå in och utvärdera rapporteringen eller själva gränssnittet (som Matomo oblygt har hämtat inspiration från Google Analytics) utan kommer snarare göra en jämförelse av de två verktygen vilket jag hoppas kommer till hjälp för att väcka, eller släcka, ert intresse av verktyget.

Men först en liten bakgrund om Matomo:

Matomo är ett open-source webbanalysverktyg och har sin bakgrund I verktyget Piwik som funnits på marknaden sedan 2007. Piwik delades sen upp i Piwik Pro och Matomo 2018 och det finns idag redan implementerat på över 1 miljon webbplatser.
*Källa https://matomo.org/

ALLA VERKTYG HAR BEGRÄNSNINGAR OCH BRISTER

Att Google Analytics är ett fantastiskt verktyg tror jag få inom branschen säger något emot. Att det dessutom finns som gratisversion, vilket de allra flesta företag nöjer sig med, är faktiskt rätt otroligt. Men som vilket annat verktyg som helst har det även det sina begränsningar och brister. Adderar vi även osäkerheten kring Schrems II-domen, som jag nämnde ovan, så är detta ett ypperligt tillfälle att se om sitt hus och se vilka alternativ som finns där ute.

Innan jag går in mer på detalj och utvärderar verktyget vill jag nämna att det finns två olika alternativ att välja vid implementeringen: “On premise” och “Matomo cloud”.

On-premise är alternativet där du “hostar” verktyget på din egen server och du får all möjlighet att anpassa verktyget efter dina behov och det är obegränsat vad gäller hur mycket data du kan lagra. On-premise är gratis att ladda ner och använda men svårare att implementera. Vill du ha extra features såsom exempelvis search engine keywords performance, funnels, A/B-testing och formulärsanalyser kommer det att kosta extra.

I Matomo Cloud, som är betydligt enklare att implementera men kostar pengar (från 319:-/månad) , “hostas” ditt data på Matomos servrar (i Europa) men du har tillgång till support och de features jag nämnde ovan plus ett antal till ingår med detta valet.

Nedan tänkte jag gå igenom de fördelar jag hittat med Matomo, men lyfter även fram de saker där verktyget levererar sämre eller inte alls jämfört med Google Analytics.

FÖRDELAR

  • Osamplat data – vilket såklart verkligen är en stor fördel för att inte missa detaljer i din dataanalys.

  • Fullt ägarskap av din data. Ingen (Google) kan plötsligt avsluta tjänsten och koppla bort dig från din insamlade data.

  • Priset (detta gäller främst de företag som sitter på GA 360): 1 500 000 SEK finns att spara i runda slänger för en som idag använder GA360. Detta kan sätta i relation till att ett företag som använder Matomo har råd att anställa två digitala analytiker för samma pris. Webbanalysverktyg är bra, men utan folk som kan tolka och analysera data så faller de platt. Det finns även tre betalversioner av Matomo men fortfarande till relativt blygsamma kostnader jämfört med GA 360.

  • Inga volymbegränsningar finns för att spara och samla data. Åtminstone inte om du väljer att “hosta” data på egen webbserver.

  • Inga begränsningar i antalet mål, transaktioner och pageviews i On-premise-versionen.

  • 100 custom dimensions i On-premise-versionen, 30 i Matomo cloud.

  • Inga begränsningar I antal webbplatser. 30 st i Matomo cloud.

  • Du styr helt och håller över inställningar och kan anpassa dem för att inte bryta mot GDPR

  • Datat lagras antingen på din egen server eller alternativt hos Matomos servrar (vilket är i Europa och du behöver inte fundera på Schrems II-domen överhuvudtaget).

  • Du kan ‘branda’ utseendet i Matomo för att få ditt företags färger, typsnitt och logga exempelvis.

  • Du får tillgång till server log analytics och intranet analytics

NACKDELAR

  • Det finns inte lika många rapporter som i Google Analytics vilket kan vara lite begränsande I vissa fall.

  • Inga färdiga integrationer till verktyg som Google Search Console och Google data studio.

  • Svårare implementering. Matomo On-premise kräver hjälp av webbutvecklare medan Matomo Cloud är lättare att implementera; lite mer likt hur Google Analytics implementeras.

  • Det går inte bara att googla svaret på de problem du stöter på då Matomo är en relativt liten aktör på marknaden, åtminstone jämfört med Google Analytics där det finns oändliga trådar på internet som hjälper dig.

Har jag missat något?

Min Google Analytics-data då? Kan jag inte använda all historisk data som jag har?
– Oroa dig inte! I Matomo finns möjligheten att importera data från Google Analytics.

Hur lägger jag in ny mätning? Kan jag använda Google Tag Manager som jag är van vid?
– Oroa dig inte! Dels kan du använda Google Tag Manager för ändamålet och vill du lära dig något nytt så har även Matomo ett tag Manager-verktyg som är uppbyggt på samma sätt med taggar, triggers och variabler. Smidigt va?

SAMMANFATTNING

Är du orolig över att inte ha kontroll över din data så tycker jag verkligen du ska prova detta verktyg. Det finns som gratisversion att testa i 21 dagar och verktyget är väldigt likt Universal Analytics fast med lite färre rapporter.

Att du testar Matomo innebär inte att du behöver lämna Google Analytics. Du kan samköra de båda analysverktygen parallellt och kan på så sätt se och lära dig vilket verktyg som passar dig och ditt företag bäst.

Är du intresserad att veta mer om hur du kan anpassa ditt företags Google Analytics så att det är förenligt med bland annat GDPR? Då vill jag rekommendera min kollega, Linus Logrens, webinar på temat: Google Analytics: Följer ni lagen?

Keep an eye for our next webinar

Laoreet dolore magna aliquam erat volutpa wisi enim adewm veniam.