Bing Shopping: Så kommer du igång med annonsering
18 juni, 2020
18 juni, 2020
För ett par månader sedan släppte Microsoft Ads en betaversion av Bing Shopping som nyligen släpptes i Sverige. Det innebär stora möjligheter för de annonsörer som är tidiga med att testa funktionen. Och för besökare som är ute efter produkter är gränssnittet enklare att navigera.
Microsoft Ads fördel gentemot Google Ads brukar i de flesta fall vara billigare klick och en mindre konkurrens. Speciellt när det är en nyare funktion som Bing Shopping. Givetvis är inte trafikvolymerna lika stora som på Google Ads då färre använder Bing som deras standardsökmotor.
Bing Shopping är i princip Microsofts svar på Google Shopping. Bilden nedan visar hur det ser ut i sökresultatet på Bing.
För att använda funktionen behöver du skapa ett Microsoft Ads konto och skapa ett Microsoft Merchant Center Store konto. Därefter behöver du verifiera att ni äger webbsidan, detta kan du göra antingen via Bing Webmaster Tools eller via Bing konverteringsspårning.
Efter att verifieringen är klar så behöver du ladda upp ert produktflöde till Microsoft Merchant Center Store. Det kan vara samma flöde som ni använder till era Google Shopping-kampanjer.
Därefter så kan du importera era existerande Google Shopping kampanjer till Microsoft Ads via ”Import Campaigns” i Microsoft Ads gränssnitt. Du behöver fylla i kontoinformation för att kunna importera valda kampanjer. Du fyller i vilket Microsoft Ads konto du vill importera kampanjerna till, tidzon, bud och budget.
Observera att följande Google Ads inställningar inte importeras över till Microsoft Ads: