WGP
Web Guide Partner

Blogg

En blogg

FRUKOSTSEMINARIUM 5/3: LYCKAS MED DIN MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER 2019

Under tisdagsmorgonen den 5:e mars bjöd vi in till ett frukostseminarium om hur du lyckas med din annonsering i sociala medier. Cirka 35 personer deltog och Frida Åhlén, Head of Social Media på WGP, berättade om hur du skapar kostnadseffektiva målgrupper och dom senaste trenderna inför 2019.

sociala medier 1.jpg

Deltagarna fick bland annat ta del av de kommande trenderna för 2019. Vi har listat några av dem nedan:

1. Stories fortsätter att dominera

Stories-formatet med tidsbegränsade bilder och videos växer sig större. Nästan alla sociala kanaler erbjuder idag formatet men de mest populära kanalerna är Snapchat och Instagram Stories.

2. Privata forum

Fler användare söker sig till mer privata forum före de öppna flödena. Mer tid spenderas i stängda grupper och privata konversationer i appar som Facebook Messenger och WhatsApp.

sociala medier 2.jpg

3. Fokus på utbildande innehåll

Historiskt sett har innehållet i sociala medier skapats för att underhålla och för tidsfördriv. Idag har kravet på innehållet förändrats och det handlar lika mycket om information och utbildning.

4. Micro Influencers

Influencer marketing som branding och försäljningskanal fortsätter att öka. Med det blir även användarna mer medvetna om att mycket av materialet hos dom stora profilerna är sponsrat. Därav ökar marknadsföringen via mikroinfluensers.

5. Sociala Medier som försäljningskanal ökar

Försäljningen via sociala medier fortsätter att öka. Istället för att scrolla på webbplatser blir det allt vanligare att hitta inspiration och handla direkt i interfacet på de sociala kanalerna. Funktionerna till att underlätta försäljning förbättras hela tiden, och paid social är idag en naturlig del av mediamixen. 

Stort tack till alla som deltog under frukosten och tack för ett lyckat event! Under våra seminarier bjuder vi in kunder och branschintresserade för att dela med oss av vår kunskap om digital marknadsföring.

Vill du veta mer om annonsering i sociala medier? Kontakta oss så hör vi av oss inom kort.

Peter Borge