Breakit Impact Challenge – så blev WGP en klimatsmart arbetsplats

October 28, 2019

impact-challenge-bild-confetti2.jpg

Vi klarade det! WGP har nyligen tagit sig igenom Breakit Impact Challenge – ett 30 dagars digitalt bootcamp med målet att göra näringslivet mer klimatsmart.

“Vi valde att vara med i Breakit Impact Challenge då vi tror att vi som företag verkligen kan göra skillnad för miljön. Det är dock inte alltid så lätt att veta vad vi kan göra, men med bootcampet fick vi flera nya insikter i hur vi kan bidra och göra en impact” – Ella Molin, Director of Paid Channels WGP och en av initiativtagarna till vårt deltagande i Breakit Impact Challenge

5 UTMANINGAR I MILJÖPÅVERKAN

Startskottet för Breakit Impact Challenge gick den 23:e september. Under 30 dagar tog vi oss an fem utmaningar. Vi fick se över vår resepolicy, vår arbetsplats, våra leverantörer och vår affärsmodell. Målet var att göra oss mer klimatsmarta och hållbara. Som avslutning fick vi mäta vi vår klimatpåverkan och dessutom klimatkompensera.

VAD WGP HAR VALT ATT GÖRA FÖR KLIMATET

Tack vare Breakit Impact Challenge har vi skapat flera nya rutiner och policys som vi på bolaget kan följa och som gör WGP till ett mer hållbart bolag. Här är några exempel.

MER KLIMATVÄNLIGA FÄRDMEDEL

Vi har tagit fram en resepolicy med fokus på miljö och hållbarhet. Vi kommer till exempel att avstå från flyg vilket innebär att vi inte flyger inom Sverige samt väljer att avstå från konferenser som kräver flygresa. Vi väljer istället tåg för längre resor samt att vi bokar tåg åt föreläsare och talare till de event som vi arrangerar. Är flyg det enda alternativet så kommer vi att klimatkompensera för det.

Som konsulter är vi mycket ute hos våra kunder och även här ska vi bli mer klimatsmarta. Vi väljer promenader och kollektivtrafik framför taxis och elcyklar. Vi kommer även att beställa kontorscyklar till Stockholms- och Malmökontoret så att vi snabbt och miljövänligt kan ta oss mellan kundmöten.

NYA RUTINER PÅ KONTOREN

Efter att ha sett över vad vi kan göra på kontoret har vi kommit fram till flera enkla åtgärder som alla kan bidra med. Några av åtgärderna är att släcka mötesrum när vi lämnar dem så att rum inte står upplysta när de inte används. Även skärmar och skrivbordslampor ska släckas när vi går för dagen. Vi har införskaffat kärl och fixat vår egen källsortering.

För att förlänga livslängden på våra datorer och telefoner så har vi beställt in skydd och skal. Går en dator eller telefon sönder försöker vi i första hand laga den eller återvinna.

Vi kommer även se till att nyttja våra lokaler där vi hyr ut lediga skrivbordsplatser. Idag har vi fyra olika företag som sitter hos oss.

MER VEGETARISK MAT

När bolaget står för mat vid exempelvis event eller lunchmöten så kommer vi att vara mer klimatsmarta och köra på det vegetariska spåret. Bland annat så har vi satt ihop en lista på bra vegetariska lunchställen i närområdet för att underlätta för alla kollegor.

Skål för Breakit Impact Challenge!

Skål för Breakit Impact Challenge!

LEVERANTÖRER OCH KUNDER

En del av Breakit Impact Challenge var att se över de leverantörer vi anlitar. Här har vi kartlagt vilka leverantörer vi behöver arbeta med och tagit fram en policy som säkerställer att vi alltid anlitar leverantörer som tar hänsyn till miljöpåverkan.

När det kommer till kunder har vi som mål att erbjuda pro bono och rabatterade priser till företag som på ett eller annat sätt arbetar för miljön.

DETTA ÄR BARA BÖRJAN

Det må vara ett 30 dagars program men arbetet tar såklart inte slut här. De rutiner och nya vanor som vi implementerat är här för att stanna. Vi kommer att fortsätta göra vad vi kan för att bidra till en positiv klimatutveckling. Breakit Impact Challenge har varit mycket inspirerande och gett oss bra insikter till vad vi kan göra i vår vardag.

“Jag tycker det hela har gått relativt smidigt och man känner av den positiva förändringen på kontoret. Alla är taggade på att bidra och göra skillnad. Den största utmaningen för mig personligen var att ge upp kolsyrat vatten. Vi brukade köpa in stora mängder PET-flaskor varje vecka. Inte särskilt miljövänligt tyvärr…” – Ella Molin

Keep an eye for our next webinar

Laoreet dolore magna aliquam erat volutpa wisi enim adewm veniam.