Anledningarna till att detta inte prioriteras är många, och skiljer sig vanligtvis från företag till företag. Men några vanliga situationer som jag själv stött på är att företag har…
… marknadsavdelningar som arbetar i silos.
Det är ofta en utmaning för större företag att få flera avdelningar att samarbeta och dra i samma riktning. Detta gör det svårt att optimera kampanjer för flera olika kanaler.
Du kan dock inte genomföra modern marknadsföring utan att ha en strategi som är synkad över flera kanaler. Ett klassiskt exempel är gapet mellan marknads- och säljavdelningen, men det gäller även inom de olika disciplinerna på din marknadsavdelning. Hur kan ni kombinera era insatser på ett bättre sätt? För mer om hur man kan åtgärda detta, se gärna vårt inspelade webbinarium: Riv era interna silos.
… större fokus på betald annonsering med mer direkt effekt.
Precis som all annan varumärkesbyggande kommunikation så är effekten av digitala PR-kampanjer en sorts utbildad gissningslek. Visserligen baserad på utbildning, erfarenhet och beprövade metoder. Men slutresultatet ligger oftast utom vår kontroll.
Då kan det ofta kännas tryggare att satsa pengarna som direkt leder till ökad försäljning. Men det är viktigt att ta ett större perspektiv och se till marknadsföringen som helhet.
De kortsiktiga vinsterna kommer snabbt, men försvinner också snabbt. Den varumärkesbyggande tar ofta lång tid, men ger också betydligt högre utdelning över tid, eftersom den bygger på en varumärkeskännedom och ett förtroende som hela tiden ökar.
Därför är det viktigt att ha en balans i marknadsbudgeten, så att kortsiktiga vinster inte konkurrerar ut långsiktig tillväxt.
… osäkerhet kring värdet av länkar.
Även om företaget satsar på det långsiktiga och förstår värdet av SEO så brukar länkarbete åsidosättas. Det är ofta tidskrävande, dyrt, och precis som andra långsiktiga investeringar är det svårt att garantera direkt effekt.
Det är många faktorer som vägs in för att bestämma en webbplats prestation i söket. Så i vissa fall kan en handfull länkar vara skillnaden i ranking mellan topp 30 och topp 3. I andra fall kan man bygga ett 20-tal länkar utan att det verkar göra just någonting alls.
Men även om företaget förstår länkars värde, så stöter man ofta på nästa problem, nämligen…
… osäkerhet kring organisk länktillväxt.
Målet med digital PR ur ett SEO-perspektiv är att förtjäna länkar. Det handlar alltså om att skapa något som är så värdefullt, användbart, underhållande eller inspirerande att andra ska vilja dela med sig av det du skapat. Det är svårt, och kräver ibland flera misslyckade kampanjer innan man hittar en modell som fungerar för just det egna företaget.
Detta skapar en till nivå av osäkerhet, som kan låta i stil med: ”vi vet inte i förväg om vi kommer få en länk, och får vi den vet vi inte exakt vad den kommer ge”.
I det här skedet händer det att många väljer snabbare, men mer riskabla taktiker, som att köpa länkar eller hyra länkar från PBN (Privata Blogg-Nätverk). Men trots att det är en taktik som kan ge resultat, så är den väldigt osäker långsiktigt. Google arbetar kontinuerligt med att stoppa manipulation av sökresultatet genom länkar. Så även om det i bästa fall kan ge kortsiktiga resultat riskerar du dels att slänga pengarna i sjön eftersom Google redan blockerar värdet, och dels – i värsta fall – att din webbplats straffas genom en manuell aktion och plockas bort ur söket.
… svårt att prioritera SEO-arbete internt.
Om grundläggande SEO-arbete redan underprioriteras är det så klart svårt att börja jobba på den här nivån. Däremot, om du kan få in principer för SEO i ett existerande PR-arbete så behöver det inte nödvändigtvis ta tid från utvecklare och copywriters som jobbar med webbplatsens innehåll och funktion. Därigenom kan du skapa långsiktiga SEO-värden som ger mer värde till din grundläggande SEO.
Här stöter vi dock på nästa problem, som kan vara att…
…digitala PR-kampanjer för SEO och grundläggande SEO tvingas dela på samma budget.
Och i dessa fall är det dels ofta väldigt svårt att få plats med digitala PR-kampanjer bland allt annat som behöver göras.
Om valet står mellan att göra digital PR eller att säkerställa grunderna för SEO rekommenderar jag oftast att prioritera det grundläggande.
För att genomföra digital PR effektivt ska det helst betraktas som ett separat projekt, med en egen budget. Eller så ska den integreras med övrig PR. Alternativt att behöver den grundläggande SEO-budgeten utökas för få plats med den här typen av projekt.
Vilket knyter ihop säcken av de problem som vi har gått igenom så här långt, och leder oss till det kanske största hindret, vilket är att företaget har …
… låg förståelse för värdet av digital PR…
…eftersom vi inte är tillräckligt bra på att förklara det.
Det största ansvaret faller på oss – marknadsförare, byråer och konsulter – som behöver bli mycket bättre på att kommunicera värdet av aktiviteten. Vi måste skapa case, göra uträkningar, koppla ihop det med företagets övergripande mål och presentera det på ett begripligt och inspirerande sätt.
Och det är något vi i Sverige måste bli bättre på snabbt, för…