Core Web Vitals
June 29, 2021
June 29, 2021
Användarupplevelse är nu en rankingfaktor för SEO
Användarupplevelse är nu en rankingfaktor i Google’s sökalgoritm. Åtminstone Googles version av användarupplevelse. Och du som jobbar med SEO har nya mätvärden att förhålla dig till i form av Core Web Vitals, som först lanserades under sensommaren 2020 och rullades ut i algoritmen 15 juni 2021.
Har du förlorat trafik sedan lanseringen av Core Web Vitals? Eller har du bara hört om dem och bestämt dig för att äntligen ta reda på vad det är? Här får du en snabb introduktion med konkreta tips på hur du får en användarupplevelse som sökmotorer kommer älska.
Core Web Vitals är Googles metod för att bedöma användarupplevelsen på din webbplats. Bedömningen av användarupplevelsen är baserad på signaler som berör webbplatsens laddningstid, prestanda och hur den beter sig när innehållet laddas in.
Googles egna tester visar att webbplatser som möter de nya kraven drabbas av 24% lägre avhopp än andra webbplatser. Här kommer en guide med tips om hur du ska göra för att optimera för användarupplevelse i sökmotorer. Vi delar även med oss av tips för att komma igång oavsett om du är marknadsförare eller utvecklare.
De går att spåra i Google Search Console. Du kan se Googles uppfattning av användarvänligheten på din webbplats i rapporten ”Core Web Vitals” som det kallas på engelska, eller ”Diagnosrapport om huvudvärden för webben” som den heter på svenska.
Datan hämtas från rapporten om användarupplevelse i Chrome, CrUX-rapporten. Era URL:er får status “poor” (dålig), “need improvement” (behöver förbättras) eller “good” (bra) för användarupplevelsen i mobila enheter eller desktop.
På Google’s hjälpsida för Core Web Vitals finns både vägledande information och en direktlänk till rapporten i Google Search Console.
Core Web Vitals kretsar kring användarupplevelse och prestanda på webbplatsen. Google skriver att mätvärdena kommer att utvecklas med tiden. Men för tillfället är det tre grundläggande nya mätvärden för att utvärdera användarupplevelse som är relevanta, nämligen:
Nedan kan du läsa mer om vad de innebär.
Largest contentful paint (LCP), eller ”största uppritningen av innehåll”, mäter laddtid. Särskilt tiden det tar för det största elementet – i den del av webbplatsen som användaren kan se (viewport) – att bli synligt för användaren.
Googles riktlinje är att laddtiden för största uppritningen av innehåll ska ske inom 2,5 sekunder från när sidan först börjat läsas in. En vanlig anledning till dålig LCP är långsam svarstid från servern.
Bild: https://web.dev/lcp/
First input delay (FID), eller ”fördröjning till första inmatningen”, mäter interaktivitet. Här mäts fördröjningen från att användaren klickar på ett element eller använder en javascript funktion, till att webbläsaren svarar på användarens interaktion.
En riktlinje från Google för FID är att det ska vara mindre än 100 ms (millisekunder) mellan användarens interaktion och webbplatsens reaktion.
Bild: https://web.dev/fid/
Cumulative Layout Shift (CLS), eller ”kumulativ layoutförskjutning”, mäter visuell stabilitet. Det vill säga om det sker oväntade layoutändringar medan sidan fortfarande laddar, vanligt bland exempelvis typsnitt, bilder, video, kontaktformulär och knappar.
Rekommendationen är att minimera CLS för en bra användarupplevelse. En riktlinje från Google är att värdet för CLS ska vara mindre än 0,1.
Bild: https://web.dev/cls/
Ett fokus på webbplatsens prestanda är viktigt. Detta kort och gott eftersom den moderna användaren är otålig.
Sidinläsningstiden har mycket stor påverkan på användarupplevelsen (och därför användarbeteendet) på webbplatsen. En längre sidinläsningstid resulterar i en högre avvisningsfrekvens. Avhopp ökar med 32% när inläsningstiden för en sida går från 1 sekund till 3 sekunder. När sidinläsningstiden går från 1 sekund till 6 sekunder ökar avvisningsfrekvensen med 106%. På hjälpsidan för Core Web Vitals delar Google med sig av insikter från användartester.
När er verksamhet lagt resurser på att få trafik till er webbplats är det även lämpligt att sikta på att behålla era besökare i flödet och så med öka era chanser för konvertering. I förlängningen innebär detta att ni satsar på att uppnå de verksamhetsmål som är knutna till er webbplats.
Core Web Vitals är faktiskt inte den enda rankingsignalen som har att göra med användarvänlighet. Det är flera andra som varit en del av sökalgoritmen en väldigt lång tid.
Om du behöver en uppdatering om de övriga signalerna för sidupplevelse är de: mobil användarvänlighet, säker surf, HTTPS-certifikat och “intrusive interstitials” – det vill säga innehåll som laddas in och stör användaren under pågående sidinläsning, exempelvis pop-ups eller annonser som täcker hela skärmen.
Har du frågor kring Core Web Vitals eller önskar strategiskt och operativt stöd inom digital marknadsföring?
Hör av dig till Johannes Trolin – Head of SEO på WGP!
Eller kontakta oss här och beskriv hur vi kan hjälpa dig.