Digital Marketing Summit 10/12: 5 nycklar till framgångsrik SEO
March 19, 2019
March 19, 2019
Tidigare i veckan gick Digital Marketing Summit av stapeln. WGP var på plats där Sandra Mellqvist, Head of SEO, pratade om hur man lyckas med sin SEO för 2020. Hade du inte möjlighet att vara på plats? Då får du här en sammanfattning av de fem nycklar som är bra att ha i åtanke under det kommande året.
1. Tänk ’Mobile first’, på riktigt
Att tänka på mobilupplevelsen först har varit relevant i 10 år. Det är dock fortfarande ovanligt att företag lyckas när det verkligen gäller. Nyckeln är att tänka på mobilen i första hand när man väljer plattformar och verktyg, att man gör mockups för mobil innan man gör dem för desktop, men också att i det pågående arbetet optimera innehåll för att hålla laddningstiderna nere samt när man följer upp arbetet.
2. Bemästra grunderna
Fastna inte i att jaga de senaste trenderna om ni inte har grunderna på plats. Voice search är en intressant utveckling, men det är endast ett ytterligare sätt att göra sökningar på, och ändrar därför inte vad som är relevant. Säkerställ att alla SEO-element är på plats och optimerade, och gör det enkelt att konvertera på webbplatsen.
3. Tänk på kvalitativt innehåll (och E-A-T)
Låt inte lågkvalitativt innehåll ligga och skräpa på din webbplats. Ta kontroll över innehållet och få en ordentlig översikt så att du kan ta bort det som inte tillför något värde. Skapa innehåll för människor i första hand och optimera sedan för robotarna. Inte tvärtom. Visa att ni är kunniga och trovärdiga genom att visa tydligt att ni är riktiga experter och ett pålitligt företag med riktig adress och organisationsnummer.
4. Ta migreringen på allvar
Ett stort antal olika ändringar på webbplatsen kan bli en migrering ur SEO-synpunkt. Det innebär då att det finns en risk för en misslyckad migrering om vissa förbättringar i synlighet inte genomförs. Detta kan man motverka genom att ha en dedikerad ansvarig för SEO under hela processen, och genom att öronmärka tid och resurser för kontroller och åtgärder, både innan och efter release.
5. Få ut det mesta av din byrå
Lånar man in specialister så vill man ju få ut så mycket som möjligt av samarbetet. Då är kommunikationen mycket viktig. Undvik att ha en person som gatekeeper för all kontakt med konsulten, då det lätt skapar flaskhalsar och ökar risken för missförstånd. Att involvera fler i arbetet ökar också möjligheten till kunskapsöverföring och en bättre och mer genomtänkt prioritering – så att man gör det som faktiskt ger mest effekt först. Dessutom blir det lättare att sätta SMART:a mål som man sedan enkelt kan följa upp tillsammans och lära sig av för ett fortsatt lyckat arbete.
Vi vill tacka alla som kom och lyssnade på Sandra, och hoppas att denna sammanfattning kan vara till hjälp för er som inte var på plats!