Här kommer några punkter att ha i åtanke när man sätter upp ett samarbete med en publikation, bloggare, eller influencer.
När det kommer till outreach så är en stor del av arbetet att hitta relevanta publikationer, bloggare och influencers som skulle kunna tänka sig att dela innehållet. Det viktigaste att tänka på då är relevans åter igen. Det ska vara relevant för de du kontaktar, men främst ska det vara relevant för publikationens eller personens läsare eller följare.
Det man ska sedan vara tydlig med i kontakt med en publikation, blogg eller influencer är att man inte efterfrågar en länk i utbyte mot betalning, då detta är mot Googles riktlinjer. Och det ska man inte behöva göra om man skapar riktigt bra innehåll!
Frågan är sedan, vad utgör egentligen en bra länk? Det är mycket man borde ta hänsyn till, men viktigt att tänka på är att länken kommer från en webbplats som handlar om något relaterat till det din egna webbplats handlar om, och är seriöst driven och frekvent uppdaterad. Ju högre auktoritet webbplatsen har desto bättre.