Friday Newz: Nya uppdateringar för UPI requirements, eller?

19 mars, 2019

Sen urminnes marknadsföringstider har UPI’s (unique product identifiers) varit required i shoppingfeeden. Men den tiden är förbi. Eller? 

Redan från den 1:a oktober menade Google att det obligatoriska kravet på Unique identifiers skulle tas bort, något som de senare backade ifrån. Efter ett par turer fram och tillbaka ändrade Google tid för släppet till idag, 1:a november, även om vi fått signaler om att det kan skjutas upp ytterligare. Så, huruvida tidigare nekade produkter kommer smälla igenom som aktiva under dagen återstår alltså att se.

Känns UPI requirements rörigt? Här är fyra exempel på scenarion i hur det kommer att fungera efter uppdateringen:

Scenario 1

Vi har angett Unique identifiers

Produkten har en Unique identifier

Attributet Identifier exist är satt till yes/true

Produkten kommer visas normalt

Scenario 2

Vi har inte angett Unique identifiers

Produkten har en Unique identifier

Attributet Identifier exist är satt till no/false

Produkten kommer att bli nekad

Scenario 3

Vi har inte angett Unique identifiers

Produkten har en Unique identifier

Attributet Identifier exist är satt till yes/true

Produkten kommer visas men begränsat

Scenario 4

Vi har inte angett Unique identifiers

Produkten har inte en Unique identifier

Attributet Identifier exist är satt till no/false

Produkten kommer visas normalt

Här kan du läsa mer om hur Google kommer se på UPI’s framöver: https://support.google.com/merchants/answer/9389050

Hoppas alla får en fin fredag och en fantastisk helg!