Friday Newz: Stormen BERT kommer till Sverige

20 december, 2019

Screenshot 2019-12-20 at 14.00.44.png

The Big BERT har inte passerat branschen obemärkt. Även om vi harvat oss igenom en höst av tämligen många core updates så är BERT den stora snackisen. De teoretiska ramarna inom vilka BERT kommer att operera vet vi ju om, i alla fall för engelska. Vi vet redan att det inte är en rankingalgoritm, utan snarare ska betraktas som SERP-förbättrare. Dess huvudsakliga syfte är att göra sökresultatet mer relevant genom att bättre förstå syftet och kontexten bakom sökningen – kanske främst vid longtail-sökningar. Därför kommer jag inte ägna sista fredagen innan jul till att citera andras bloggar. Däremot har vi ännu inte fått svaret på var vi hittar spår och effekt av BERT i Sverige.

Tillsammans med Stefan Persson, min SEO-begåvade branschkollega och vän på Bygghemma Group, redogör vi här för effekten, eller förödelsen, av att stormen BERT slagit till i Sverige.

Först ut, och för den som vaktat SERP:en i Sverige under hösten, så har BERT bara tagit hänsyn till sökfraser på engelska. No surprises there. Har du letat med ljus och lykta efter tecken på BERT i topp tre-resultatet av organiska länkar på svenska sökningar? Då har du gjort det förgäves. Vill vi se spår i Sverige måste vi blicka en liten bit högre, över topp tre i SERP:en.

Stannar du vid featured snippets (utvalda utdrag) har du hittat rätt. Nu har Google gått ut med att man släppt BERT för featured snippets för andra språk än engelska. När vi får se BERT i övriga sökresultatet återstår att se. Tills dess hälsar vi BERT i miniformat välkommen till Sverige och hoppas att han kommer trivas.

Jag hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år. Vi ses på andra sidan vänner och branschkollegor!