frukostseminarium 28/11-18: så här arbetar framgångsrika marknadschefer med sin seo-byrå
May 10, 2019
May 10, 2019
På onsdagsmorgonen den 28 november bjöd vi på WGP in till frukostseminarium om hur framgångsrika marknadschefer arbetar med sin SEO-byrå. Martin Hall, Head of SEO på WGP, delade med sig av hemligheterna bakom ett framgångsrikt SEO-samarbete till de cirka 40 deltagarna.
Martin pekade på tre fokusområden som har stor inverkan på hur framgångsrikt ditt SEO-samarbete blir:
Kunskapsöverföring
Framgångsrika marknadschefer ser till att det är tydligt vem/vilka som ska ta emot information, åtgärdsförslag och riktlinjer gällande olika områden. Vidare säkerställer de att samtliga inblandade i den egna organisationen får tid frigjord för att jobba med SEO-frågor, och de adresserar tidigt eventuella kunskapsluckor hos mottagarna med hjälp av utbildning. Sist men inte minst vill framgångsrika marknadschefer att konsulterna är på plats ibland, och de ser till att de blir en del av teamet.
Mål och KPI:er
En annan viktig punkt för framgångsrika SEO-samarbeten är att sätta bra mål. Framgångsrika marknadschefer låter sig inte förvirras av vanity metrics, utan fokuserar på slutmålet – att förbättra och öka affären! De sätter SMARTa mål (som står för Specific, Measurable, Achievable, Realistic och Timely), de följer upp tillsammans med konsulten och ser till att rapporteringen når alla stakeholders.
Att lyfta SEO ur silon och prioritera rätt
Det sista området handlar om att lyfta blicken, och om hur man prioriterar. Bra SEO = UX + teknik + innehåll + kommunikation + konvertering + PR + en hel del annat. Framgångsrika marknadschefer vet att SEO bör komma in så tidigt i bilden som möjligt och prioriterar hinder och flaskhalsar först för att maximera utväxlingen. Slutligen tar de hjälp av byrån för att prioritera insatser efter förväntad effekt.
Stort tack till alla som deltog i vårt frukostseminarium och tack för ett lyckat event! Under våra seminarier delar vi med oss av vår kunskap inom digital marknadsföring till våra kunder och till branschintresserade.
Vill du veta mer om hemligheterna till ett lyckat SEO-samarbete med en byrå, eller vill du prata om SEO för din sajt? Kontakta oss så hör vi av oss inom kort!