Google rullar ut evighetsscrollning på mobil i USA

20 oktober, 2021

Av Erika Fehre, Paid Channels Consultant på WGP, lästid 2 minuter

Den 14 oktober släppte Google gradvis ut det som de valt att kalla “continuous scroll”. Hittills gäller det de flesta engelska sökningar på mobiler i USA, och inte i Sverige.

Googles mobilsökresultat i USA erbjuder nu “continuous scroll”. Detta innebär att när användare scrollar ner i sökresultatet kommer Google inte visa knappen för “More results” efter det tionde organiska sökresultatet. Istället kommer nästa sida med resultat att laddas helt automatiskt.

Google menar att: även om användare ofta kan hitta det de letar efter i något av dem första tio resultaten vill de ibland fortsätta leta. Med den nya uppdateringen kommer användare kunna fortsätta att scrolla upp till fyra sidor, totalt 40 organiska sökresultat.

Med denna ändlösa scrollning kan det blir så att människor som söker via plattformen, ser bortom de första resultaten, och bläddrar genom fler resultat. Det är ännu inte uttalat hur detta kan påverka klickfrekvenser och trafik från Google-sökningar.

Nya möjligheter och risker

I en undersökning som gjordes 2021 visade det sig att ca 30 procent av Googles användare klickar på de sökresultat som placerar sig på plats nummer ett och därefter sjunker procenten kraftigt efter varje placering. De sökresultat som placerar sig på plats 6-10 får så lite som 3,75% procent i CTR – tillsammans! Det har även visat sig att de användare som inte hittar vad de söker på den första resultatsidan oftast börjar om och gör en ny sökning med andra sökord.

När man nu kommer kunna scrolla upp till fyra sidor ser det ut att bringa hopp till de som idag inte befinner sig på plats 1-10. Det kommer bli intressant att följa användarna och hur detta kommer att påverka det mobila sökbeteendet i USA. Och med tanke på hur många tester Google har gjort kring evighetsscrollning under åren 201120152019 samt tidigare i år, så öppnar det upp för en stor nyfikenhet ifall det kommer att rullas ut globalt.

Kan även få en påverkan på Google Ads

Ser vi bortom det organiska söket så är Google ads annonserna de som idag får mest klick då de främst befinner sig i toppen av sidan – ovanför de organiska resultaten. En intressant aspekt är hur scrollandet kommer att påverka de annonser som ligger insprängda tillsammans med de organiska resultateten. Kommer dessa fortsatt att vara framgångsrika, eller kommer de bli offer för folks snabba tummscrollande?