Google skjuter på Core Web Vitals som rankingfaktor

20 april, 2021

google-page-experience-uppskjutet.jpg

Det kommer ta lite längre tid än väntat för användarupplevelsen att bli en del av Google’s sökalgoritm.

Igår meddelade Google att den kommande Page Experience Update nu ska lanseras i juni, cirka en månad senare än planerat.

Uppdateringen ska göra Core Web Vitals till en del av rankingalgoritmen. Det innebär att användarvänligheten på webbplatser kan påverka hur de presterar i organiskt sök.

Den här ändringen ger webbplatsägare lite mer tid att förbättra sina mätvärden.

Core Web Vitals & Page Experience update — därför ska du bry dig

Under sommaren 2020 lanserade Google en ny rapport i Google Search Console vid namn ”Core Web Vitals”. Rapporten visar hur din webbplats presterar på tre mätvärden som Google anser är särskilt viktiga för användarupplevelsen. För att läsa mer om dessa mätvärden och hur de fungerar, se vårt inlägg från i höstas: Core Web Vitals

Under hösten satte Google en tickande klocka på dessa mätvärden. I maj i år skulle de lansera en ”Page Experience Update” som gör Core Web Vitals till en del av sökalgoritmen. Hur väl din webbplats presterar på dessa värden kommer alltså ha en direkt påverkan på hur högt du kan ranka i sökresultaten, och därigenom hur mycket organisk trafik du kan vinna från Google.

Uppdateringen är fortfarande på väg, men framflyttad.  Utrullningen ska börja någonstans i mitten av juni, och väntas vara helt färdig tidigt under augusti. Det är alltså viktigt att du får din webbplats prestera så bra som möjligt innan dess!

Inför uppdateringen: gör detta nu!

Det är tre saker du kan göra direkt för att förbereda dig på den kommande uppdateringen.

1) Titta på Core Web Vitals-rapport i Google Search Console

core-web-vitals.png

Ifall du inte har tittat på din Core Web Vitals rapport i Google Search Console, gör det nu!

Om du har dåliga mätvärden har du precis fått en sista chans att förbättra din webbplats innan uppdateringen kommer. Det är alltid en bra idé att jobba på prestanda och användarupplevelse. Men just nu kan en särskilt god insats även belöna dig med högre rankings och mer organisk trafik!

Och även om det visar sig att uppdateringen INTE har någon påverkan på din webbplats så kommer du fortfarande ha bättre prestanda och användarupplevelse, vilket dina besökare garanterat kommer älska.

2) Utforska din nya Page Experience rapport

I samband med nyheten så lanserade Google också en ny rapport i Google Search Console, nämligen Page Experience rapporten.

Den nya rapporten hjälper till att visa hur stor andel av dina sidor som är bra ur ett användarperspektiv. De hjälper dig också felsöka och åtgärda en del problem relaterade till användarupplevelsen, inklusive Core Web Vitals, säkerhetsprotokoll och störande annonser.

page experience.png
page experience signals.png

3) Genomför en hälsokoll på din webbplats och åtgärda så många fel som möjligt

Det är inte ofta som Google berättar om en uppdatering av sökalgoritmen i förväg. Men att de gör det innebär en stor möjlighet att boosta din organiska synlighet.

En sökalgoritmuppdatering är nämligen på många sätt som en omstart. Google lägger till en rankingfaktor, gör en ny utvärdering av sökresultatets kvalitet, och etablerar det som en ny standard. Det är ofta en standard som kommer gälla ända tills nästa stora sökalgoritmuppdatering.

Alltså, om du har många, stora eller särskilt digra kvalitetsproblem på din webbplats – och Google väljer att straffa dig för dem i uppdateringen – kan det ta lång tid innan webbplatsen repar sig. Och tvärt om – om din webbplats är särskilt ren, fin och högkvalitativ kan du få en boost med uppdateringen som håller sig en bra tid framöver.

Så även om dina Core Web Vitals och Page Experience signaler ser fantastiska ut så finns det mycket att vinna på att putsa upp din webbplats ordentligt inför sommaren!

Är du osäker på var du ska börja? Kontakta oss!

Såg du en massa röda staplar med höga siffror i din Core Web Vitals-rapport och vet inte riktigt hur du ska gå vidare? Vi kan hjälpa dig!

Vi kan rycka in och göra en sista minuten-audit av din webbplats och dess prestanda och användarupplevelse. Tillsammans prioriterar vi åtgärder och formulerar en plan, där vi hjälper era utvecklare göra webbplatsen så bra som är möjligt inför den kommande uppdateringen.

Tveka inte att mejla oss så återkommer vi till dig så snart vi kan.