Googleuppdatering: Bättre sökresultat för produktrecensioner?

April 14, 2021

uppdatering_produktrecensioner.png

Under förra veckan lanserade Google en ny algoritmuppdatering som ska förbättra sökresultaten för produktrecensioner. Googles mål med algoritmuppdateringen, som kallas för Product Reviews Update, är att premiera webbplatser med kvalitativa produktrecensioner med bättre ranking.

Google anser att deras sökare vill ta del av informativa, genuina, trovärdiga och unika produktrecensioner. Därför väljer de att uppdatera sin sökalgoritm för just recensioner, faktiskt för recensioner av både produkter och tjänster.

Både nätet och sökresultaten idag kryllar av produktrecensioner av lägre kvalitet, webbplatser som samlar andras recensioner och affiliate-webbplatser vars enda mål är att få besökarna tillräckligt sugna på produkten eller tjänsten som recenseras för att klicka sig vidare och köpa det som länkas. Det kan göra det svårt för konsumenten att veta hur trovärdiga recensionerna de läser faktiskt är, säger Elias, Head of SEO på WGP.

Detta vill Google avhjälpa genom att premiera recensioner som består av unikt och genuint innehåll där skribenten faktiskt har testat produkten/tjänsten och har en förståelse för hur den fungerar. Google hävdar med säkerhet att den som söker föredrar djuplodande undersökningar över kortfattade listningar som sammanfattar en bunt produkter.

Det här är en bra uppdatering. Den kommer hjälpa internetanvändare genom att belöna välskrivna och genomarbetade recensioner som skrivits av folk som faktiskt vet vad de pratar om. Man kan jämföra denna uppdatering med E-A-T, fast för just recensioner, där experters trovärdighet och kunskap väger tungt för ranking, säger Elias Högberg, Head of SEO på WGP.

VILKA BERÖRS?

Uppdatering rullades ut 8 april, men endast för engelskspråkigt innehåll. Google hävdar att det är en global uppdatering, men det finns ännu ingen information om när andra språk berörs.

Många tror att affiliate-webbplatser kommer påverkas, och likaså webbplatser som innehåller många recensioner. Så är du ägare av en sådan webbplats uppmanar vi dig att hålla extra noggrann koll på dina rankings kommande veckor/månader.

Google själva poängterar att det inte är fråga om att straffa några sajter med lägre rankings, utan att istället premiera sajter med hög trovärdighet för sina recensioner.

VAD KAN DU GÖRA?

Det första och bästa rådet är lika uttjatat som det är sant; Content is King! Har du genomarbetat, unikt och trovärdigt innehåll i dina recensioner borde du snarare belönas av uppdateringen än drabbas av sämre rankings.

För att säkerställa att dina recensioner är ”bra nog” har Google själva sammanställt ett gäng råd kring uppdateringen med en punktlista som du kan läsa nedan:

  • Express expert knowledge about products where appropriate?

  • Show what the product is like physically, or how it is used, with unique content beyond what’s provided by the manufacturer?

  • Provide quantitative measurements about how a product measures up in various categories of performance?

  • Explain what sets a product apart from its competitors?

  • Cover comparable products to consider, or explain which products might be best for certain uses or circumstances?

  • Discuss the benefits and drawbacks of a particular product, based on research into it?

  • Describe how a product has evolved from previous models or releases to provide improvements, address issues, or otherwise help users in making a purchase decision?

  • Identify key decision-making factors for the product’s category and how the product performs in those areas? For example, a car review might determine that fuel economy, safety, and handling are key decision-making factors and rate performance in those areas.

  • Describe key choices in how a product has been designed and their effect on the users beyond what the manufacturer says?

Betar du av att svara på alla, eller åtminstone de flesta av frågorna i Googles lista ovan borde du vara på god väg att bli belönad i sökresultaten. Är du osäker på hur du ska tolka denna uppdatering eller är rädd att bli drabbad av lägre rankings? Vill du ha hjälp att säkerställa kvaliteten på ditt innehåll och dina recensioner? Tveka i så fall inte att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

Johannes Trolin - Head of SEO

Har du frågor om uppdateringen eller SEO i allmänhet? Kontakta mig gärna via mail.

// Johannes Trolin, Head of SEO på WGP

Keep an eye for our next webinar

Laoreet dolore magna aliquam erat volutpa wisi enim adewm veniam.