Googles senaste uppdateringar verkar alla följa en trend av att förändra sökresultatet baserat på sökfrågans intention, innehållets relevans och webbplatsens och innehållets E-E-A-T (Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet).
Baserat på utfallet av de uppdateringar som genomfördes under 2022 kan vi kortfattat säga att specifikt innehåll som svarar direkt på sökfrågor har belönats särskilt. Även pålitliga och specialiserade webbplatser har belönats generellt.
Trenden fortsätter med Helpful Content Update, men med några viktiga utvecklingar i söket.
Den första är att vi ser en generellt positiv utveckling inom vissa kategorier av webbplatser.
Exempel på sådana kategorier är:
- Informations- och söktjänster
- Specialiserade e-handlare
- Nischade informationswebbplatser (med mycket innehåll inom ett särskilt ämne)
Den andra är att webbplatser med väldigt lågkvalitativt innehåll har förlorat mycket synlighet. Det handlar om innehåll som är överoptimerat, spammigt, automatiskt översatt, automatiskt genererat eller helt enkelt otillräckligt inom kategorier där det finns betydligt bättre innehåll att visa.
Exempel på kategorier av webbplatser som drabbats är:
- E-handlare
- Recensioner och produkttester
- Ordbok och uppslagsverk
Den tredje är att många webbplatser i Sverige som straffades i Google May 2022 Core Update har återtagit de positioner som de tappade. Detta kan delvis bero på att de kvalitetsförbättringar som Google hoppades på med maj-uppdateringen inte gav önskat resultat, och tillägget av Helpful Content Update-signalen nu hjälper dem att bättre förstå vad som är värdefullt för en sökare och inte.