Hur ska vi arbeta med SEO under COVID-19 – tips och tankar
April 1, 2020
April 1, 2020
Det är turbulenta tider just nu när hela världen försöker hantera COVID-19 och dess ekonomiska påverkan. För att minska risken att du tar förhastade beslut kring din marknadsföring så vill jag här ge dig lite tips och tankar gällande hur du ska hantera SEO under rådande kris.
Jobbar man med SEO så vet man att det är en långsammare marknadsföringskanal som kräver långsiktiga planer. Ändringar du gör idag ger dig inte effekt på en gång, utan det kan ta månader innan du kan kamma hem vinsten på din ansträngning. Därför bör du inte sluta arbeta med SEO under en kris för effekten av den kommer kanske inte synas för ens krisen är över.
Organiskt sök och SEO finns där när besökarna behöver det. Om du har en SEO-strategi som du låter fortsätta så kommer den fortsätta att fungera. Visst, dina kunders behov och fokus har troligen skiftat en del, men mycket av det bra innehåll som skapas för SEO är evergreen och funkar oavsett. Se till att finnas där för dina kunder om du kan hjälpa dem. SEO är inte bara en kostnad, det är en inkomstkälla. Se till att använda den för att inte tappa alla inkomster.
När det gäller SEO så är du bara så bra som dina konkurrenter är dåliga. Alltså, det är alltid baserat på hur bra du är i förhållande med dina konkurrenter. Om dina konkurrenter satsar under den här perioden och du inte gör det, så är risken stor att du tappar både synlighet och trafik.
Den som ansvarar för ert SEO-arbete kan göra det lika bra hemifrån som från ett kontor. Det finns ingen anledning att pausa SEO-arbetet bara för att vi behöver social distancing.
Du kanske väljer att pausa releaser och kampanjer under den här perioden och då finns det plötsligt kapacitet att arbeta med den tekniska aspekten av SEO. Att förbättra laddningstider, implementera structured data eller på annat sätt underlätta indexering av webbplatsen är något som alltid är relevant men som inte alltid prioriteras. Nu har du chansen att komma vidare i arbetet.
Oavsett om man blivit hemskickad från jobbet eller jobbar hemma så kommer man fortfarande sitta och surfa. Har du produkter, tjänster eller information som är relevant för dina kunder så kommer de fortfarande söka efter det. Nu mer än någonsin är shopping online relevant, så se till att finnas tillgänglig för dina kunder.
Låt din webbplats vara kvar även om du tillfälligt stängt ned, har ändrat utbud, har nya öppettider eller begränsad funktionalitet.
Tänk på att:
Har du fysiska lokaler som finns på Google My Business bör du ta hand om dem. Ett par saker att tänka på:
Google har tillfälligt stängt av funktionaliteten kring reviews och ratings, så det är en mindre grej att bry sig som under en period där allt är lite stökigare än vanligt.
Och sist men inte minst…
En pandemi är inte något som tillhör vardagen, men det är som man brukar säga: ”this too shall pass”. En dag kommer allt det här vara över och vi kommer återgå till vår vardag. Om du då dragit i nödbromsen för SEO-arbetet så kommer det vara otroligt eftersatt och du riskerar att hamna på efterkälken. Om du däremot har arbetat smart under den svåra perioden så är du mer redo för framtiden.
Har du fler frågor eller funderingar kring SEO eller digital marknadsföring? Då är du välkommen att höra av dig till oss, och här kan du läsa mer om vad vi gör inom SEO.