I år försvinner accelererad visning helt för Googles kampanjtyper

11 februari, 2020

standardvisning google ads

Det har väl inte undgått någon att accelererad visning kommer att försvinna helt som visningsmetod? Redan i oktober 2019 började Google Ads att migrera sök-och shoppingkampanjer från accelererad visning till standardvisning, vilket vi tidigare skrev om på bloggen.

Nu fortsätter Google med migreringen. Detta år blir standardvisning den enda annonsvisningsmetoden som är tillgänglig för alla kampanjer, inklusive Display-, Video-, App- och Hotellkampanjer. Skiftet kommer att ske i maj 2020, och de kampanjer som har accelererad visning kommer automatiskt skiftas till standardvisning.

Förändringen förväntas göra standardvisning effektivare som visningsmetod när det gäller att maximera prestandan inom en daglig budget. Annonsörer kan ha ännu större kontroll över hur deras annonser visas under dagen genom att använda schemaläggning. Med annonsplanering kan annonsörer ställa in sina bud högre eller lägre under särskilda tider på dygnet.

Är ditt mål att maximera resultatet rekommenderar vi att du använder en av budstrategierna Maximera konverteringsvärde eller Maximera konverteringar för att du ska kunna hålla dig inom din dagliga budget. Vi hjälper dig gärna att få ut det mesta möjliga av din annonsering, läs mer och kontakta oss här.

Har du inte börjat planera inför försvinnandet av accelererad visningsmetod är det dags att göra det nu.

Har du frågor och funderingar? Tveka inte att höra av dig.

//Erika Fehre
SEM & SEO Analyst