Meta och X erbjuder prenumerationer för annonsfria upplevelser

31 oktober, 2023

Meta och X erbjuder prenumerationer för annonsfria upplevelser

I den snabbt föränderliga världen av digital marknadsföring är det avgörande att vara medveten om och anpassa sig till de senaste förändringarna. Nyligen meddelade Meta, företaget bakom bland annat Facebook och Instagram, en betydande förändring i sin annonseringsstruktur för användare i Europa. Även X (tidigare Twitter) har i dagarna meddelat att de vidareutvecklar sin prenumerationstjänst “Premium” med ytterligare två nivåer, något som påverkar annonseringen på plattformen. 

Sammanfattning av uppdateringen för Meta

I november 2023 kommer Meta att erbjuda användare i EU, EES och Schweiz möjligheten att prenumerera på Facebook och Instagram utan annonser mot en månatlig avgift. Kostnaden för prenumerationen är €9.99 per månad om man prenumererar via webben, eller €12.99 per månad om man använder iOS eller Android. Samtidigt kommer de att fortsätta erbjuda en gratisversion av tjänsterna med annonser. Denna förändring är ett direkt svar på de ständigt växande kraven från europeiska regleringsmyndigheter, inklusive övergången till GDPR-rättslig grund “Consent.” 

Sammanfattning av uppdateringen för X

X (Twitter) har under några år erbjudit sin prenumerationstjänst “Premium” som främst ger användarna extra funktioner när det kommer till innehållsskapande (möjlighet till att redigera och lägga upp längre innehåll, verifieringssymbol bredvid användarnamnet, boost i organisk räckvidd osv). En annan funktion är att Premium-prenumeranter får ta del av hälften så många annonser som en vanlig användare. 

Men Premium-satsningen har inte blivit så ekonomiskt gynnsam som företaget hade hoppats på. Detta främst på grund av att närmre 75% av användarna på X använder plattformen till att läsa andras innehåll, snarare än att producera eget. Vilket gör att funktionerna som erbjuds inom prenumerationen inte har varit av intresse för den stora massan. 

För att råda bot på detta erbjuder X numera ytterligare två nivåer på sin prenumerationstjänst: Premium Basic och Premium+ där den sistnämnda bland annat ger användarna en annonsfri upplevelse. 

Kostnaden för Premium+ ligger på €15 i månaden och ska då även väga upp för den förlust som X ådrar sig genom att minska annonsexponeringen. Tidigare rapporter har sagt att X tjänar ungefär €12 i månaden/per användare när det kommer till annonsexponering. 

Olika ingångsvärden

Även fast de både teknikjättarna lanserar prenumerationstjänster som innebär att man som användare slipper reklam och annonsering så känns deras ingångsvärden olika. När det kommer till mikrobloggen X får du som användare en massa funktioner inkluderat i din prenumerationstjänst som kommer att gynna dig som innehållsproducent. Bland annat möjligheten till bättre organisk räckvidd och att du kan verifiera dig som en riktig användare – något som är viktigt i en tid med botanvändare. X förpackar helt enkelt delen med annonsfritt tillsammans med andra tjänster som kan vara värda att betala för. 

Meta däremot erbjuder dig, likt Spotify, att använda deras tjänster gratis. Men om du vill göra det fritt ifrån reklam får du betala för det. Den stora skillnaden gentemot Spotify är att användare på Metas plattformar relativt enkelt kan scrolla förbi reklamen, medan den är omöjlig att undgå hos Spotify. 

Vilket väcker frågan: Hur många av dagens Facebook- och Instagram-användare kommer egentligen tycka att det är värt att betala €12.99 per månad bara för att bli av med reklamen? 

Eller den stora frågan är kanske egentligen: Vill Meta ens att folk ska använda deras prenumerationstjänst, eller är detta bara en manöver för att slippa vara det folk pekar på som stora stygga vargen när det diskuteras datainsamling? Ett sätt för dem att säga, “Vill ni vara med i leken, får ni leken tåla…annars har vi en betalningstjänst som ni kan använda”. 

Lite som att nattklubbar erbjuder Billy´s Panpizza för 170 kr. Ingen i personalen vill att någon köper det – därav det höga priset. Men det finns på menyn för att uppfylla de lagar och krav som finns, och håller därmed igång verksamheten. 

Vad detta innebär för marknadsförare

Det är för tidigt att säga hur detta kommer påverka vår vardag som marknadsförare. Det vi med säkerhet kan säga är att det kommer att påverka, sedan är frågan i hur stor utsträckning. Ser man till X:s första lanseringar av deras prenumerationstjänst, Premium, så var det inte så många som var villiga att betala för att minska antalet annonser de exponerades för. 

Ett snabbt antagande kan vara att det är mer kapitalstarka personer som kan känna att det är värt investeringen – vilket i framtiden kommer göra det svårare för oss som marknadsförare att nå dem på Meta eller X. Men detta är återigen bara ett antagande. 

Var uppmärksamma

Med användare som nu har möjlighet att ta bort annonser gäller det att under kommande månader vara nyfikna och uppmärksamma på eventuella förändringar i era annonseringsresultat på plattformarna. Vi på WGP kommer även att följa upp för att se hur dessa förändringar kommer att slå ut. 

Dataskydd och Efterlevnad

Meta menar på att deras förändring sker på grund av att de vill respektera de användare som inte önskar att få reklam, men att de fortsatt tror på ett öppet och fritt internet som drivs genom annonseringskostnader. Även fast detta är ett steg i Metas dans med GDPR så är det viktigt att poängtera att mycket av Metas data hämtas in ifrån de webbplatser där deras pixlar är placerade.  

Ett stort ansvar ligger fortsatt hos de enskilda webbplatserna att säkerställa att samtycke (consent) har getts innan vi och våra webbplatser får samla in data på våra besökare, och eventuellt skicka detta vidare till Meta. 

Vill du försäkra dig om att ha full kontroll på vilken data som du samlar in via din webbplats och vad som du sedan delar vidare till tredje part (externa företag/plattformar)? Då rekommenderar vi dig att sätta upp er Google Tag Manager via Server-side. 

Den nionde november kl 10:00 arrangerar vi ett gratis webinar på ämnet där vi går igenom fördelarna med Server-side Google Tag Manager. Vi kommer bland annat prata om hur ni ökar er datasekretess, samtidigt som ni kommer kunna optimera era digitala kampanjer till det bättre. 

 

Vår expertis till er tjänst

Vi på WGP har lång erfarenhet av digital marknadsföring och förstår hur viktigt det är att anpassa sig till förändringar i annonseringslandskapet. Vi kommer att fortsätta övervaka utvecklingen noggrant och dela vår expertis för att hjälpa er att navigera i detta nya annonseringsklimat. 

Vi är här för att svara på era frågor och erbjuda råd om hur ni kan anpassa er annonseringsstrategi i enlighet med dessa förändringar. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp eller ytterligare information. 

Vi ser fram emot att fortsätta hjälpa er att lyckas i den digitala marknadsföringsvärlden. 

Jenny Dettervik

Author

Jenny Dettervik

Head of Social Media