Metabeskrivning – varför du ska skriva en bra metabeskrivning och hur du gör det
March 2, 2020
March 2, 2020
Metabeskrivningen är en kort text som syns i sökresultatet på till exempel Google. De är en viktig del av sökmotoroptimeringen (SEO) eftersom den presenterar din webbplats när användare söker på de söktermer som du vill synas på.
En metabeskrivning används för att beskriva innehållet på den aktuella sidan på din webbplats, och ge sökarna en anledning till att välja just ditt resultat.
Konkurrensen är hård, ge sökarna en anledning att välja dig i sökresultatet. Med en riktigt bra metabeskrivning tar du chansen att höja din CTR (klickfrekvens) och få in fler relevanta besökare till webbplatsen.
Vissa tror att metabeskrivningen inte påverkar rankingen på Google, men det stämmer inte. Det man däremot kan göra med metabeskrivningen är att ta chansen att öka sin CTR och därmed sin ranking.
Skriv en unik metabeskrivning för varje sida på webbplatsen.
Se till att du ligger mellan 110 – 160 tecken.
Få med sökordet i början av texten (innan 110 tecken) för att det ska synas på mobil.
Se till att det viktigaste i din metabeskrivning kommer inom de första 110 tecknen, för att hela budskapet ska nå fram på mobil.
Ge sökaren en USP (en anledning till att de ska vilja gå in på just din sida i sökresultatet).
Ha med en CTA (call to action) som lockar in besökaren.