Nu blir det gratis att sälja på Google
24 april, 2020
24 april, 2020
Computer vector created by dooder – www.freepik.com
Nu blir det gratis att sälja på Google, hälsar Bill Ready som jobbar med Commerce på Google, i ett blogginlägg den 21 april 2020. Sökmotorgiganten meddelar att e-handlare världen över nu kommer att få visa upp sina produkter i flödet på Google Shopping helt utan kostnad, när verktyget får ett organiskt sökresultat. Ändringen rullades ut i USA nu i slutet på april och beräknas vara tillgänglig världen över innan årets slut.
Google ser att det skapar en möjlighet för e-handelsaktörer att återigen nå ut till sina kunder. Detta i en tid som för många innebär en kapad marknadsföringsbudget i samband med de utmaningar som drabbat handeln på grund av pandemin och Coronaviruset Covid-19. Företag kan nu lista sina produkter och göra dem tillgängliga för försäljning utan annonskostnad.
Google Shopping kompletteras med en organisk, obetald produktlistning på Google. Den betalda delen av Google Shopping som finns sedan tidigare fortsätter fungera som vanligt. Den organiska produktlistningen ger företag med e-handel en ny exponeringsyta för att nå sina kunder bland miljoner sökningar som görs av konsumenter på Google varje dag. Såhär kan det se ut:
Om du är en befintlig användare av Google Merchant Center och Shopping-annonser behöver du inte göra mycket för att dra nytta av den kostnadsfria produktlistningen. Det räcker med att gå in i Google Merchant Center och lägga till det program som kallas “Show across Google”.
Har du inte använt Google Shopping förut? Är du ny användare av Google Merchant Center måste du skapa ett konto och sedan ladda upp din butiks- och produktdata för att skapa ert produktflöde. Sedan behöver du bara lägga till programmet kallat “Show across Google”. Nu är du redo att komma igång!
När det kommer till att optimera era produkter i det nya organiska sökresultatet på Google Shopping så kommer Google att komma ut med närmare riktlinjer kring detta längre fram. Tills dess rekommenderar vi att ni fortsätter att fokusera på att göra era användare nöjda. Några tips är att jobba med de vanliga faktorerna kring best practice av produktoptimeringen. Använd tydliga produktnamn och en relevant produktbeskrivning. Sikta även på en hög CTR, det vill säga klickfrekvensen till produkten från produktlistningen.
Google erbjuder praktiskt vägledning i sitt hjälpcenter kring kostnadsfri produktlistning på Google Shopping. Kika även in deras best practice guide för att skapa och optimera Google Shopping-kampanjer.
För dig som vill veta mer om de olika produkterna för marknadsföring på Google har vi listat de viktigaste produkterna för annonsering nedan:
Kontakta oss gärna för att få hjälp med Google Shopping eller organisk trafik till er webbplats.