Ny Googleuppdatering – Ska straffa innehåll som endast finns till för SEO

24 augusti, 2022

Google har gått ut med ny algoritmuppdatering som just nu håller på att rullas ut. Uppdateringen ska främst handla om innehållskvalitet, och riktar sig särskilt mot innehåll som är skapat för sökmotorer snarare än för människor. Tanken är att innehåll som främst finns för sökmotorer ska nedvärderas till förmån för innehåll med högre trovärdighet, hjälpsamhet och expertis.

Enligt ett pressmeddelande från Google består uppdateringen av en ny sitewide rankingsignal, som ska utvärdera webbplatsens kvalitet som helhet. Detta kan i sin tur kommer påverka individuella sidors positioner i sökresultaten.

Vad innebär detta?

Baserat på informationen som Google har gått ut med så kommer det bli ännu viktigare att ha en god bild över hela webbplatsens innehåll. Du vill självklart att ditt prioriterade innehåll ska hålla så hög kvalitet som möjligt, men också se till att du inte har ett arkiv av gammalt, utdaterat och lågkvalitativt innehåll som riskerar att dra ner din webbplats snittkvalitet.

För att säkra webbplatsen inför denna (och framtida) uppdateringar bör du genomföra en gedigen content-audit. Detta för att säkerställa att allt innehåll på din webbplats är korrekt, relevant och håller en hög kvalitet. Utdaterat, irrelevant och lågkvalitativt innehåll kan antingen skapas om för att göras bättre, eller plockas bort för att öka kvaliteten på din webbplats.

Svårt att veta var du ska börja?

Om du behöver hjälp med att utvärdera ditt innehåll är du välkommen att ta kontakt med oss. Våra SEO- och Content-konsulter kan ta fram en plan tillsammans med er för att säkerställa er webbplats generella kvalitet, och sammanställa alla tasks i en detaljerad contentkalender.