Prisinformationslagen – så ska ni ange prissänkning under REA
December 20, 2022
December 20, 2022
Har ni koll på de senaste ändringarna inom prisinformationslagen? Den 1 september trädde nya ändringar i kraft med syfte att skydda konsumenter mot vilseledande prissänkningar. Här berättar vi vad som gäller.
Lagändringarna togs fram efter nya EU-regler. Konkret innebär det att när ni ska sänka pris på olika varor inför en REA eller kampanj, så ska det lägsta priset de senaste 30 dagarna också anges tillsammans med det aktuella priset.
Exempel på hur det kan se ut:
Den här ändringen gäller både för fysisk butik och online, samt för både produkter och tjänster. Det finns inget krav på att ha med ordinarie eller rekommenderat pris. Vill ni ha med det, se till att det anges tydligt.
Med lagändringen vill man motverka prishöjningar innan en REA eller kampanj. Flera länder i EU har uppmärksammat problemet med så kallade ”bluffreor”, där man höjer priset på varor inför en REA.
Säg att vi har en produkt som under de senaste 30 dagarna har varierat i pris. Priset har bland annat höjts på grund av efterfrågan. När det väl är dags för REA får man inte jämföra med det högre priset. Det är det lägsta priset de senaste 30 dagarna som är referenspriset och ska anges vid det rabatterade priset.
Svar: nej. Det finns undantag där ni inte behöver ange tidigare lägsta pris:
Har ni inte implementerat ändringar som följer lagen så är det hög tid att göra det. Om ni är osäkra på att ni gör rätt, prata med era jurister.