Så fungerar UTM-taggar
February 20, 2023
UTM-taggar är information som vi kan addera till länkar som läggs ut externt – detta för underlätta analysarbetet i Google Analytics. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom vad UTM-taggar är, dess fördelar och hur de kan gynna ert optimeringsarbete när ni ska analysera era digitala marknadsföringsinitiativ.
”UTM” står för Urchin Tracking Module och namnet kommer ifrån Urchin Software Company som var ett av de första företagen som utvecklade verktyg för webbanalys. Google köpte upp företaget 2005 och det är på Urchin Software Companys teknik som Google Analytics utvecklats ifrån.
Men om vi bortser ifrån namnet, vad är egentligen UTM-taggar? Enkelt förklarat är att man adderar information till en länk som sedan läggs ut externt på en plattform eller webbplats. Detta för att ta bort gissningsleken för Google Analytics när verktyget ska tolka varifrån trafiken kommer (source och medium) men UTM-taggar ger oss även möjlighet att addera mer information som kan vara bra att ha.
Med hjälp av UTM-taggar ger vi informationen direkt till Google Analytics – och berättar hur vi vill att informationen ska mappas – och lämnar inget tolkningsföreträde.
En bra startplatta när det kommer till UTM-tagga sina länkar är Googles URL Builder. Det är också rekommenderat att ta fram en egen UTM-mall som ni använder inom er organisation för att säkerställa rätt namnkonvention.
Detta kanske låter invecklat i skrift, men det är inte så värst avancerat. Vi försöker bryta ner det i detta blogginlägg.