I motsats till andra sociala medieplattformar, där huvudfokus ligger på att användarna ska ta del av innehåll skapat och delat av nära och kära, bygger TikToks plattform på något helt annat. Här är det användarens nuvarande humör som avgör vad hen får, och vill, ta del av.
I appen finns det tre flöden:
Facebook, Instagram och LinkedIn bygger alla sina flöden på att ge dig som användare innehåll ifrån de personer, sidor och grupper som du valt att följa – blandat med rekommendationer och annonser.
När du öppnar TikTok å andra sidan kommer du istället in i flödet ”För dig” (For You på engelska) där plattformen låter sin algoritm tolka ditt humör och beteende och levererar sedan utvalt innehåll. Oavsett om du känner eller vet vem kreatören och avsändaren är.
Enligt rapporten “Svenskarna och Internet 2022” visade det sig att endast 47% av kvinnor och tjejer, samt så lite som 28% av män och pojkar, ägnade sin uppmärksamhet åt videos skapade av vänner och familjemedlemmar på TikTok. Istället riktades deras fokus mot innehåll från andra kreatörer. Detta sammanfaller med TikToks ursprungliga syfte: att leverera användarna innehåll som de uppskattar, oavsett avsändare.