År 2022 bjöd på många uppdateringar från Google, inte bara Helpful Content Update, utan även den så kallade spam-uppdateringen och generella så kallade core-uppdateringar. Det man kan tyda från uppdateringarna är att Google vill forma sökresultaten så att de svarar bättre och snabbare på sökarens fråga. De gör detta, enkelt förklarat, genom att utvärdera sökresultaten utifrån relevans, sökintention, och E-E-A-T som står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet, och Trovärdighet.
Relevans handlar om att Google vill visa sökresultat som är relevant för besökaren, så att man hittar det man förväntade sig baserat på sin sökning när man landar på en webbsida. År 2018 släppte Google en uppdatering där de ”re-rankar” resultat efter en sökning för att resultaten ska vara mer relevanta till den kategori som hör till söktermen. Detta betyder att det är viktigt att ens webbplats är relevant och auktoritativ inom den huvud-kategori som hör till ens bransch. Uppdateringen 2018 kallades ”the medic update” för att många webbplatser inom hälsa påverkades, då webbplatser som hade innehåll om hälsoproblem men inte föll inom den övergripande kategorin att vara en ”hälso-sajt” tappade i synlighet när resultaten ”re-rankades”. Den här aspekten av hur söket fungerar är fortfarande högst aktuell, om än mer så idag.
Google utvärderar sökresultaten även utifrån sökintention. Sökresultaten ska spegla det användaren ”menade” med sin sökning. Till exempel, om man söker på ”tomatsås” kan intentionen vara både att hitta recept eller att köpa färdig tomatsås. Intentioner kan också förändras över tid, till exempel en sökning på “vaccin” för några år sedan kan ha handlat om vacciner mot vissa sjukdomar som var vanliga då, men idag handlar det mest sannolikt om COVID-19 vaccin.
Google började nämna E-A-T redan 2014. Det handlade då om Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. 2022 lade Google till ett ytterligare E så att det blev E-E-A-T. Tillskottet var Erfarenhet. Google säger själva att när man utvärderar sin webbplats och dess innehåll är det dessa områden man bör fokusera på. För att visa sin Erfarenhet kan man till exempel ha recensioner eller citat från de som använt tjänsten eller produkten, eller en tidslinje för att visa företagets historia. För Expertis kan man till exempel efter text med information se till att ha en tydlig författarprofil med namn och titel som visar på att den som skrivit innehåller är en expert i ämnet. När det gäller Auktoritet handlar det om att ses som den man går till för ett visst område. Ett sätt att göra det är genom topical authority som vi kommer till längre ner. Sist har vi Trovärdighet. Det kan handla om hygien-faktorer så som en säker webbplats eller FAQ-sektion, att visa adress till företaget, eller bilder på de som jobbar där – det kan vara många olika saker beroende på vad som är relevant för just din webbplats.
När det gäller AI-genererat innehåll så är vår inställning att så länge AI-genererat innehåll är en del i processen att inspirera, undersöka, planera, skapa, och redigera innehåll så kan det vara ett stort hjälpmedel för att utöka kvalitén på innehållet. Det kan även vara ett hjälpmedel i att skala upp storskalig produktion av innehåll. Dock är det viktigt att komma ihåg att man behöver en människa som producerar slutresultatet, inte bara för Google utan för användarens skull.