Så räknar du ROI på din SEO
February 19, 2021
February 19, 2021
Ska SEO vara en del i din mediamix? Det enkla svaret är att om du har en webbplats så är SEO redan en del av mediemixen, vare sig du vill eller inte. Här besvarar vår seniora SEO-konsult Sandra Mellqvist istället frågan om din SEO presterar så bra den skulle kunna – och lär dig hur du själv räknar på prestationens värde i kronor och ören.
Varför behöver vi veta vad SEO-arbete ger i avkastning? Det har förstås att göra med prioriteringar. Sökmotoroptimering är ett tidskrävande arbete. Du bör veta värdet av din organiska trafik för att kunna fatta välgrundade beslut om vad din marknadsavdelning ska fokusera på. Hur stor del av tiden ska läggas på SEO? Därutöver måste du kunna motivera för andra beslutsfattare hur mycket företaget ska investera i SEO. Organiskt sök är en kanal som kan vara otroligt kostnadseffektiv och tillgänglig, men om man inte räknar på dess värde så kan det vara svårt att visa det.
Hur man räknar fram värdet beror på hur din dataspårning är uppsatt och hur du tjänar dina pengar. Finns det full spårning i Google Analytics är det mycket enklare att räkna än om du har försäljning som sker helt separat från er webbplats. Det kan krävas lite tankearbete för att hitta det sätt att räkna som passar din organisation bäst.
SEO har ingen motsvarighet till annonseringskostnad, men även om kanalen i sig inte kostar något så kräver den arbete som inte är gratis. Så kostnaden du måste räkna på är att ha någon som skapar strategier och analyser, och som implementerar dem. Det gäller oavsett om man gör allt själv inhouse eller använder sig av en byrå.
Glöm heller inte att saker som verktyg och utvecklingskostnader kan krävas för att din SEO ska bli så bra som möjligt. Om man då vet vad kanalen är värd blir det så mycket enklare att räkna på hur mycket man har råd att spendera på att förbättra sin SEO, och inte minst visa på hur värdefullt arbetet är.
Börja med att se till att du har räknat ut ett värde på din sökmotortrafik. Summera sedan det som är tydliga kostnader för ert arbete för SEO. För att räkna ut din ROI så är formeln:
(Försäljning via SEO – Investering) / Investering = ROI
Kom ihåg att det är viktigt att både kostnad och värde är baserat på samma tidsspann, alltså om du räknat värdet för SEO över ett år så ska du använda kostnaden för SEO för samma period. Och det är bra att ta lite längre perioder, gärna ett år första gången du räknar. Att se effekten av SEO kan ofta ta längre tid än för andra kanaler, alltifrån någon dag till flera månader. Och värdet har en tendens att växa över tid, så ha tålamod.
När man jobbar med SEO kan det vara användbart att räkna på vad som finns att tjäna baserat på önskade utfall. Exempelvis “Hur mycket pengar skulle vi tjäna om vi ökade vår klickfrekvens (CTR) på det innehåll vi har idag med 2 procentenheter?”. Att ha ett mål och veta vilken potential som finns gör det lättare att motivera ansträngningen, både för sig själv och för organisationen.
Tyvärr är det klurigt att räkna ut värdet på teknisk SEO och länkarbete, men det går att titta på vad man har att vinna på att skapa nytt innehåll, eller förbättra sitt befintliga. Även om inte allt innehåll har samma syfte – för det finns ju annat än säljande innehåll – kan man räkna på möjlig inkomst baserat på sökbeteenden och genomsnitt som Average Visitor Value.
Om du vill räkna på hur ökad CTR kan påverka er försäljning kan man göra en estimering av potentialen, såvida du vet din konverteringsgrad och har ett genomsnittsvärdet för en order nära till hands.
Har du Google Search Console vill du titta på på mängden impressions och vilken CTR du har idag. Du kan då räkna ut clicks med formeln:
(impressions) * (CTR) = Clicks
Du kommer kunna se nuvarande clicks i Google Search Console, men om du vill räkna på effekten så använder du den här formeln för få utfallet. Räkna så här för att omvandla den nya mängden clicks till pengar:
(clicks) * (konverteringsgrad) = Antal konverteringar
(konverteringar) * (genomsnittligt ordervärde) = Värde av trafiken
Du kan även räkna på Average Visitor Value (AVV) för att få ett estimat av värdet på den nya trafiken med ökad CTR, om du inte vill gå via uträkning av konverteringar. Din AVV får du fram med den här uträkningen:
Försäljning via SEO / Sessions = Average visitor value
Då kan du använda den AVV du har idag och räkna ut ditt nya värde med en här formeln:
(clicks) * (AVV) = Nya värdet på trafiken
Så, vår uppmaning är att ta tag i din SEO och kolla upp vad den är värd. Det är inte alltid helt självklart hur du räknar med formlerna ovan, eller var du hittar rätt data, så om du behöver hjälp med att räkna på det hela, eller är intresserad av att förbättra din SEO, är det bara höra av dig till oss.