När ni tittar igenom regelverket kommer ni att se att vissa kanaler kräver att det ni namnger som ”source” måste matcha ”a list of social/search/video/shopping sites”, vad innebär då detta?
Jo, Google har identifierat ett visst antal webbplatser och appar och har sedan verifierat hur dessa namnges som source. Som ett exempel: För att trafik ifrån Facebook ska mappas in under antingen Organic Social eller Paid Social måste source vara något av det som listas nedan. (Det som sedan avgör om det mappas in under antingen Paid eller Organic är vilket medium som används).
- apps.facebook.com
- business.facebook.com
- facebook
- facebook.com
- free.facebook.com
- l.facebook.com
- lm.facebook.com
- m.facebook.com
- mobile.facebook.com
- touch.facebook.com
- web.facebook.com
- fb
- fb.me
Googles långa listan över sources och vilka kategorier de tillhör hittar ni här.
Brukar ni annonsera via Meta och använda både Facebooks och Instagrams exponeringsytor och sedan skriver ut detta som source ”Meta” när ni UTM-taggar?
Dåliga nyheter – ”Meta” finns inte listad som en source, och er namnkonvention kommer därför bryta mot reglerna gällande kanalen ”Paid Social”. Troligtvis kommer trafiken istället att landa under kanalen ”Unassigned” i GA4.
Det finns dock ett smart sätt att komma runt detta genom att använda Metas dynamiska UTM-taggar. Men jag tänker att det är lättare att ni får se den genomgången via ett videoklipp.
Spola till 16:40 av vårt inspelade webinar om UTM-taggar där jag går igenom detta.