Sociala medier under Covid-19 – tips och tankar

May 19, 2020

SocialMediaBlogg.png

Hur har pandemin påverkat sociala medier och användandet av de olika kanalerna? Hur ska vi anpassa arbetet för att säkerställa värde och goda relationer med vår målgrupp? Nedan delar vi med oss av våra bästa tips för hur ni kan fortsätta bygga ert varumärke i sociala kanaler trots förändringarna i världen. 

SÅ HAR SOCIALA MEDIER UTVECKLATS UNDER COVID-19

Vi är många som arbetat hemifrån i flera veckor, till och med månader, och vi har alla uppmanats till social distansering. Detta har gjort att sociala medier blivit mer populära än någonsin.

Att användandet av sociala medier har ökat markant är nog för många inte längre någon nyhet. Och kanske är det en naturlig utveckling med tanke på den digitala samtid vi ändå lever i. Det är dit vi söker oss för social interaktion, underhållning och tidsfördriv.

Myndigheter och företag har dessutom i allt större utsträckning börjat vända sig till sociala plattformar som lockar den yngre generationen. Ett exempel på det är TikTok som har blivit en kanal för att nå ut med viktig information kring Corona till de yngre.

En ytterligare trend är att sociala medier har blivit en plats där både företag och privatpersoner erbjuder hjälp och stöd på olika sätt. Till exempel har många erbjudit sin hjälp med att handla mat åt människor som befinner sig i en riskgrupp. En fin trend som vi hoppas fortsätter även när krisen är över!

VAD SKA MAN TÄNKA PÅ I ARBETET MED SOCIALA MEDIER?

Under en sådan här period är det viktigt att se över sitt arbete och sin planering med de sociala kanalerna. Här kommer några tips för hur ni kan tänka kring era olika kanaler för att fortsätta bygga ert varumärke och förtroende.

SE ÖVER INNEHÅLLSPLANER FÖR DE SOCIALA KANALERNA

Flera av era planerade inlägg och kampanjer kan ni säkert spara till en tid längre fram. Skapa istället innehåll som passar målgruppens behov och beteende här och nu. Satsa till exempel mer på att erbjuda stöd och bibehålla existerande kunder, än att värva nya.

LÅTSAS INTE SOM INGENTING

Att fortsätta som vanligt kan vara uppseendeväckande och upplevas nonchalant. Oavsett om ens produkter och tjänster har en tydlig koppling till pandemin eller inte så har vi alla fått ställa om på något sätt. Berätta för målgruppen hur ni hela tiden anpassar verksamheten och visa att ni är medvetna om det som sker.

VAR NÄRVARANDE OCH TILLGÄNGLIG

Det är alltid viktigt att vara närvarande och tillgänglig i sina sociala medier. Och nu är det extra viktigt med tanke på att vi spenderar ännu mer tid i våra sociala kanaler. Kommunicera, stötta och bibehåll dialogen och relationen med din målgrupp. Kanske kan ni bygga ännu djupare relationer?

VAR TRANSPARENT

Var transparent och kommunicera förändringar och utmaningar. Vissa företag har blivit helt överbelastade, medan andra får allt mindre att göra. Är det förseningar i leveranser eller kan ni inte leverera alls under en period? Har ni ändrade öppettider eller stängt helt? Kommunicera hela tiden med era kunder för att sätta rätt förväntningar.

GLÖM INTE BORT SYFTET MED SOCIALA MEDIER

Det råder ingen envägskommunikation i sociala medier. Det är en plats för social interaktion. Skapa innehåll som främjar dialog och diskussion mellan er och målgruppen. Svara på kommentarer du får och kommentera på andras inlägg. Det kommer dessutom att resultera i att dina inlägg sprids ännu mer och att du som företag bygger ditt förtroende.

FÖRSÖK INTE KAPITALISERA PÅ PANDEMIN

Även om ni fortfarande marknadsför produkter och tjänster på olika sätt så är pandemin ingen marknadsföringsmöjlighet. Fråga dig istället hur ni som företag kan stötta era kunder under denna period. Er välvilja kommer att stärka ert varumärke på sikt.

VAR VARSAMMA MED ER ANNONSERING

Även om ni fortsätter att annonsera så är det viktigt att säkerställa att annonserna hamnar i rätt sammanhang. En onödig miss skulle kunna vara ett reseföretag som placerar annonser i ett land som det är förbjudet att resa till.

Har du fler frågor eller funderingar kring sociala medier eller digital marknadsföring? Då är du välkommen att höra av dig till oss, och här kan du läsa mer om vad vi gör inom sociala medier.

Som avslutning vill vi tipsa om LinkedIn-gruppen Business as Usual – digital hjälp under Covid-19 som några konsulter på WGP startat. Det är en öppen grupp och välkomnar alla som vill ta del av tips, be om hjälp eller bidra med sin expertis under rådande situation.

LovisaS_V.png

Lovisa Johansson
Content Manager

Keep an eye for our next webinar

Laoreet dolore magna aliquam erat volutpa wisi enim adewm veniam.