Hur kommer det generativa söket påverka hur vi jobbar med SEO och de SEO-strategier vi rekommenderar våra kunder? Hittills sitter vi lugnt i båten då det generativa söket är i sin linda i testmiljö endast i USA. Men hur kan vi förbereda oss på ett mer AI genererat sökresultat för när det kommer lanseras i Sverige?
På WGP arbetar vi utifrån en modell där vi ser till att säkerställa en felfri och optimerad webbplats för att kunna lägga fokus på affärsutvecklande SEO-kampanjer. Synligheten i sök kommer att förbli vår prioritet då grundpelarna av SEO inte kommer att förändras – man kommer fortfarande behöva synas i sökresultaten även om sökresultaten ser lite annorlunda ut med AI genererat innehåll. Frågan är då, hur kan vi optimera för AI-innehåll?
AI-genererat innehåll i det generativa sökresultatet är en samling av information tagen från många olika ställen på internet och sammanställt med hjälp av en LLM (large language model). Det går därför inte att förutse var det genererade innehållet kommer att ta information ifrån. Därför kommer vi fortsätta att arbeta efter principen att skapa innehåll som svarar på användares frågor på ett så pass djupgående, informativt, och interaktivt sätt som möjligt. Innehåll ska vara hjälpsamt, på riktigt, och visa signaler på E-E-A-T, Expertis, Erfarenhet, Auktoritet, och Trovärdighet. Hur innehåll ser ut som visar dessa signaler och ger information som AI kommer att vilja referera till återstår att se – det är bara vår kreativitet som sätter begränsningar, och vi kommer att testa, testa, testa.
Fördelen med att vara ett litet land i Googles perspektiv är att vi får se resultatet av förändringar och vilka tester som varit framgångsrika, så att vi kan ta lärdom av de tills att Google släpper uppdateringar på den svenska webben.