Varför din Cookiebanner kanske inte gör sitt jobb

3 april, 2024, av Martin Östling

”Den här webbplatsen använder cookies”, vid det här laget känner alla igen den specifika, eller liknande, formuleringen när vi besöker nya webbplatser. Enligt EU:s dataskyddslagstiftning behöver webbplatser informera om vilka cookies som finns aktiva, och varje besökare ska även ha möjlighet att själv välja vilka hen vill aktivera.

Det lättaste sättet att arrangera detta är genom att implementera en Cookie Management Platform (CMP), eller som man säger i folkmun: Cookiebanner.

CMP: Inte Bara en Installera och Glöm-Grej

Vi sätter upp CMP:er på våra sidor i hopp om att göra allt rätt – men ibland kan det bli fel ändå. Det är lite som att installera ett larm i sitt hem men glömma att sätta på det. Vi kan alla se larmdosan, men det innebär inte att den är aktiv och fungerar som den ska. Med en CMP är det likadant, den måste konfigureras korrekt för att skydda både dig och dina besökare.

Det viktigaste är inte att en CMP, rent visuellt, dyker upp på din webbplats och att besökaren sedan får klicka ”ja”, ”nej”, eller “justera”. Det viktigaste är vad som sker efter att besökaren har gjort sina val, och att dessa val sedan reflekteras i vilka cookies som aktiveras.

Cookies som är aktiva – trots ett nej

Under fjolåret granskade danska Digitaliseringsstyrelsen – kan liknas vid svenska Integritetsmyndigheten – 11 000 av de mest populära webbplatserna i Danmark för att se om de skickade data vidare till tredjepartstjänster. Resultatet visade att 97% av webbplatserna gjorde detta innan besökaren hunnit trycka huruvida hen accepterade cookies eller ej.

CMP-leverantören Cookie Information fann Digitalstyrelsens insikter intressanta och valde därför att genomföra en egen studie för att undersöka hur verkligheten såg ut i Norden.

Det visade sig att endast 12% av några av Sveriges största webbplatser följde besökarnas önskemål när det kom till att aktivera, eller inte aktivera, cookies.

Så kan du se om din CMP fungerar som den ska

Det finns lite olika sätt för att se om din CMP fungerar som den ska. Du kan till exempel: 

Titta i webbläsaren 

  • Surfa in på den webbplats som du vill undersöka 
  • Innan du gjort några val i CMP:n: 
    • Klicka upp ”Visa information om webbplatsen” (se bild) 
    • Klicka på ”Cookies och webbplatsdata” 
    • Klicka på ”Hantera webbplatsdata på enheten” 

Här kan du nu se vilka aktiviteter och cookies som är aktiva i din webbläsare innan du gjort något val i CMP. Tänk på att där finns vissa cookies som behöver vara aktiva för att webbplatsen ska fungera med sina grundläggande funktioner. I vissa fall bör du även se din CMP i listan.

Om du i listan kan se cookies ifrån tredjepartstjänster kan det innebära att cookies har laddats in innan besökare hunnit säga ja eller nej.

Titta i utvecklartabben

  • Surfa in på webbplatsen som du vill undersöka
  • Om du använder webbläsaren Google Chrome så högerklicka och välj “inspektera”
  • Klicka sedan på Application (eller “app” om du har det på svenska)
  • Klicka sedan på “Storage”/”Lagring” och säkerställ att du rensar webbplatsdata, inklusive tredjepartscookies.
  • Uppdatera/ladda sedan in sidan på nytt (cmd+r om du sitter på Mac, F5 om du sitter på PC).
  • Innan du gjort något val i din CMP (som bör ha dykt upp) titta under “Cookies” i utvecklartabben och framförallt din domän och se vilka kakor som listas.

Titta på dina extensions/tillägg 

Beroende på vilken webbläsare du använder så finns det oftast extensions/tillägg/add-ons att hämta. Helt enkelt extra verktyg som lever i din webbläsare. Som digital marknadsförare har du säkert laddat ner Metas Pixel helper eller motsvarande ifrån LinkedIn, TikTok eller någon annan SoMe-plattform. Om någon av dessa lyser grönt eller att det står någon siffra, innan besökaren hunnit acceptera cookies via din CMP, så innebär det att kakorna/pixlarna är aktiverade och CMP inte är konfigurerad som den ska. 

Exemplet nedan är ifrån webbläsaren Google Chrome där vi kan se att Cookies/pixlar är aktiverade i webbläsaren ifrån Meta, LinledIn, TikTok och Pinterest.

Cookie Compliance: Ett pågående arbete för din webbplats

Att säkerställa er Cookiesbanner är konfiguerad korrekt är – precis som allt inom Digital analys – ett pågående arbete. Även fast allt ser rätt ut idag bör du ändå, lite då och då, titta till hur saker och ting beter sig när det kommer till hur och när cookies laddas in. Det kan vara att det skett någon uppdatering på er webbplats och att detta har rubbat hur saker och ting varit konfigurerade.  

Om du är osäker huruvida er CMP är korrekt uppsatt, eller om du redan nu kan se att det laddas in cookies trots att du har en CMP får du gärna höra av dig, så hjälper vi gärna till. 

Author

Martin Östling

Agency Director, WGP Malmö