WGP gästar podden ”Marknadsförarens guide till verkligheten”
June 18, 2021
June 18, 2021
“Det är först när vi givit varje innehållsdel en specifik uppgift som vi kan utvärdera om den är bra eller dålig.”
Martin Östling, Web Guide Partner
Under en timme diskuterar Martin Östling hur och varför man behöver en contentstrategi tillsammans med Magnus Linde och Rikard Lundberg som driver podden. Konversationen är en fördjupning av det webbinarie som Martin höll i mitten av maj som gick under namnet ”Content + Marketing = Sant”
”Marknadsförarens guide till verkligheten” kommer ut varannan vecka och syftar till att diskutera ämnen som touchar marknadsföring, media och analys. Under samtalet pratar Martin bland annat om hur Content Marketing kan liknas vid att spela fotboll, hur man som innehållsproducenten kan säkerställa en enkel strategi genom att börja bakifrån och hur företags möjligheter till gratis publiceringsytor sänkt kravbilden:
“Möjligheten för att varje företag ska kunna bli sitt eget mediehus finns där och idag sitter mer eller mindre alla företag på publiceringsytor som är gratis. En nackdel med detta är att tröskeln för vad som är bra innehåll har sänkts – för det kostar ändå inget att publicera. Detta har gjort att vi fått allt mer innehåll, men att vi kanske har tappat kopplingen till marknadsföringen och att innehållet ska driva mot något specifikt.”
Nedan har vi sammanfattat några key take aways från intervjun. Om du vill lyssna på hela avsnittet kan du göra det via spelaren nedan, på Spotify, eller på diverse poddplattformar.
Du kan även se Martins nämnda webinar här: Content + Marketing = Sant (… men bara om du har en strategi)
För att skapa en enkel strategi, börja bakifrån
Börja inte med att titta på vilket format eller vilken innehållsdel som ni ska skapa. Fokusera istället på målet och slutdestinationen och rita sedan upp vägen dit och vilka kanaler som är bäst lämpade. Olika innehållsdelar passa olika plattformar och kanaler, som i sin tur passar på olika delar av kundresan.
Genom att utgå ifrån ert mål och slutdestination så är det lättare att rita upp er karta och mappa upp vilket innehåll ni behöver längs vägen.
Ställ er frågan ”varför?”
Innan ni börjar skapa ert innehåll, ställ er frågan: ”Varför ska jag skapa detta? Vad är det för effekt jag eftersträvar?”. Om ni fastställt ert slutgiltiga mål och har en hypotes om vilket innehåll ni behöver (se punkten ovan), så vet ni anledningen till varför ni ska skapa varje enskild innehållsdel.
Om ni däremot inte kan svara på frågan ”Varför?” kommer ni troligtvis skapa innehåll som inte har någon klar riktning och de personer som konsumerar ert innehåll kommer att ha svårt att veta vad hen ska göra härnäst.
Låt inte ert innehåll bli en planlös spillra, på ett mörkt och stormigt contenthav.
Tilldela era innehållsdelar specifika uppgifter
När ni ritat upp er kundresa och mappat upp vilket innehåll ni behöver längs vägen kan ni även tilldela era innehållsdelar specifika uppgifter. Detta gör att ni lättare kan återbesöka innehållet och utvärdera om det uppfyller sin uppgift.
Landningssidorna som vi skapat upp utifrån ett SEO-perspektiv, driver de in organisk trafik som vi önskar? Om nej: Varför?
PDF-guiden som vi skickar till besökare i utbyte mot deras e-mailadress, konverterar den som vi hoppats? Om nej: Varför?
Om ja: Vilka lärdomar kan vi ta med oss och applicera på andra liknande sidor och guider?
Det är först när vi tilldelar specifika uppgifter, stora som små, till våra contentdelar som vi kan utvärdera om de fungerar som vi hoppats eller ej.
Och kom ihåg: Ett dåligt resultat är bättre än inget resultat alls, för det ger oss lärdomar och möjligheter att förändra.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med ert Content marketing-arbete så hittar du mer information här.