WGP stärks av nya långsiktiga ägare
January 5, 2022
January 5, 2022
Fredrik Sellgren, Founding Partner Collaboration Art , Göran Pallmar, Deputy CEO för Spiltan och Jonas Dahlquist, CEO för Collaboration Art.
Under december blev det klart att WGP förvärvas av bolagsgruppen Collaboration Art med Investment AB Spiltan som delägare. Ambitionen att på kort tid bli en av Europas större medieköpare medför många fördelar för WGP. “Med byrånätverket i ryggen kommer vi kunna få tillgång till processer, teknologi och produktion som vi som fristående aktör annars har svårare att få tillgång till” säger Johan Mossberg, vd för WGP.
– Det känns spännande och roligt att bli en del i Collaboration Art. Vi kommer att behålla det mindre företagets snabbrörlighet samtidigt som vi adderar det stora företagets skalfördelar. Det innebär att vi redan under 2022 kommer att kunna hjälpa våra kunder till ännu bättre analyser och marknadsföringsresultat – säger Johan Mossberg, vd för WGP.
Bakom Collaboration Art står grundarna Jonas Dahlqvist och Fredrik Sellgren som tillsammans har över 40 års erfarenhet av att förvärva, driva och utveckla byråer. Gruppen har finansiell uppbackning av Investment AB Spiltan som investerat i bolagsgruppen.
– Vi är glada över att WGP blev ett av de fyra första förvärv som genomförts. WGP har lång erfarenhet av att hjälpa sina kunder till ökande intäkter och leds av ett framgångsrikt team med många mycket duktiga konsulter. Att Spiltan med sin erfarenhet av adtech är med från start ger WGP och alla bolag i gruppen både finansiella muskler och en uthållig långsiktighet, säger Jonas Dahlquist, vd för Collaboration Art.
Web Guide Partner är tillsammans med tre andra performance marketing-byråer de första förvärven som Collaboration Art gör. Målet och ambitionen är att förvärva fler byråer i Europa för att på kort tid ta en tydlig europeisk position.
– Vi har haft förmånen att träffa många duktiga entreprenörer och kan, utöver Web Guide Partner, även presentera GoMo Group, InnoSearch och Dot Sure som de första helägda byråerna i gruppen. Målet för gruppen är att på kort tid bli en av Europas större medieköpare. Fler förvärv av lönsamma performance marketing-byråer står därmed på tur, avslutar Jonas Dahlqvist.
Collaboration Art grundades sommaren 2021 av Fredrik Sellgren, Jonas Dahlquist och Investment AB Spiltan.
Fredrik Sellgren har under sin karriär både hunnit starta, driva, sälja och köpa digitala bolag. Fredrik har haft flera ledande positioner såsom Sverigechef på TradeDoubler och VD på Keynote Media Group. Han har sedan 2018 hjälpt holländska Azerion med att förvärva bolag över Europa. 2009 grundade Fredrik säljbolaget Sellbranch tillsammans med Ola Ahlvarsson som en port till Norden för varumärken och teknologier. Sellbranch representerade bla Twitter, Bing, Yahoo och många fler bolag i Norden och såldes 2017 till Swisscom.
Jonas Dahlquist har över 25 års erfarenhet som entreprenör och företagsledare inom kommunikationsbranschen. Jonas har erfarenhet från ledande befattningar från kund, reklam- och mediebyråsidan; vd & ägare Brindfors MullenLowe, vd för Publicis Media group (Starcom & Zenith), vd för Digitas Sweden, marknadsdirektör för Norden Eniro samt vd & grundare Saatchi & Saatchi Sweden AB. Jonas har de senaste åren gjort flertalet investeringar i fintech- och biotechbolag där han även varit operativ i frågor som rör exempelvis varumärkesstrategier och bolagslanseringar.
Investment AB Spiltan är ett investmentbolag som investerar i noterade och onoterade svenska tillväxtföretag, fördelat på fyra sektorer: tech, finans, fastigheter och industri. Fokus ligger på att investera i minoritetsandelar, vilket ger företagsledningar och skickliga entreprenörer möjlighet till fortsatt stort ägande, inflytande och ansvar i det egna bolaget. Spiltan är en långsiktig och aktiv ägare med dokumenterad erfarenhet av att bygga och utveckla framgångsrika portföljbolag. Aktien är noterad på NGM PepMarket där den handlas veckovis, på tisdagar.